keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Last Call from London

Tässä tulisi vielä loput palat meidän Lontoon reissusta. Ennen siirtymistämme Harry Potter studioille kuluttelimme perjantaista sadepäivää Lontoon kauppoja kierrellen. Shoppailukierroksemme aloituspaikka oli Piccadilly Circus, josta kävelimme Covent Gardenin alueelle. Mukaan tarttui vain pieniä ostoksia, koska niitä piti kantaa mukana koko päivä. Markkinakojusta löysin muun muassa ihanan pöllöhuivin lämmittämään kaulaani viileänä päivänä.

Oli myös pakko pysähtyä ottamaan puhelinkoppikuvia, kun seurassani oli pitkästä aikaa hovikuvaajani. Näistä tuli kyllä yllättävän onnistuneita, toisin kuin monista Aasian reissumme kuvista :D Lounastimme Lontoon vanhimmassa intialaisessa ravintolassa Punjabissa, jonka asiakaspalvelu oli melko kehnoa, mutta onneksi ruuat olivat herkullisia. Vatsat täynnä suuntasimme kohti British Museumia, jonne on ilmainen sisäänpääsy.

Museo on valtava, mutta kiertelimme siellä vain noin tunnin ajan. Kokoelmat koostuivat lähinnä eri kulttuurien ja aikakausien esineistöstä. Egyptin osasto oli ehdottomasti kiehtovin muumioineen. Kaipasimme molemmat maalaustaidetta, johon ainakin itse jaksan keskittyä edes vähän paremmin kuin erilaisiin kippoihin ja kuppeihin. Useat Lontoon museot ovat tosiaan ilmaisia, joten ne ovat loistava tapa kuluttaa sadepäivää. Seuraavalla kerralla haluaisin ainakin itse vierailla Luonnonhistoriallisessa museossa.

Toinen loistava tapa kuluttaa aikaa missä päin maailmaa tahansa on tietysti syöminen. Koska meillä molemmilla oli aika pieni matkabudjetti, söimme reissun aikana melko edullisissa ravintoloissa, joissa annokset maksoivat noin 8-15 puntaa.

Ruokalistallemme mahtui muun muassa italialaisia, meksikolaisia ja intialaisia makuja. Eikä herkkujakaan tietenkään unohdettu. Hävettää vähän myöntää, että lopulta koko reissun aikana ei tullut syötyä mitään tyypillistä englantilaista ruokaa. Fish & chipsit olivat joka päivä listallamme, mutta aina tuli jokin mutka matkaan ja päädyimme muualle syömään. Lopulta ajattelin syödä ne rautatieasemalla ennen lähtöäni, mutta ainoa niitä tarjoava ravintola pulitti niistä 18 puntaa, joten päädyin sitten mäkkäriin :D

Museot, syöminen ja shoppailu olivat siis Lontoossa melko edullisia, toisin kuin metrolla kulkeminen. Yhdensuuntainen matka keskusta-alueella maksoi melkein 5 puntaa ja koko päivän metrokortti 12 puntaa. Alkoivat Helsinginkin julkiset tuntua ihan älyttömän edullisilta noihin verrattuna. Lauantaille ostin sitten tuon päivälipun, kun suuntasimme Oxford Streetille shoppailemaan. Myöhemmin illasta suhasin vielä itsekseni ihastelemaan uudestaan Thamesia, London Eyetä ja Big Beniä. Kävin myös Westminster Abbeylla, joka oli ikävä kyllä julkisivuremontissa.

Meillä oli tarkoituksena suunnata viimeisen illan kunniaksi Lontoon yöelämään, mutta toisin kävi. Kolme täyttä turistipäivää verottivat voimia sen verran, että olimme molemmat ihan uuvuksissa. Niinpä suuntasimme vain syömään hyväksi todettuun ravintolaan ja sen jälkeen sänky veti puoleensa houkuttelevasti. Siitä kyllä tietää mummoutuvansa kovaa vauhtia, kun Moulin Rougen katsominen yökkäreissä tuntuu paljon houkuttavammalta vaihtoehdolta kuin cocktail Lontoon kattojen yllä :D

Sunnuntaina oli taas sadepäivä ja kun Emilykin lähti jo aamulla kohti kotiaan, en asettanut päivälle kovin suuria tavoitteita. Kirjoittelin blogia ja kortteja hotellilla, jonka jälkeen siirryin kuluttamaan aikaa Victorian rautatieaseman kauppoihin. Sieltä siirryin hyvissä ajoin junalla Gatwickin lentokentälle, jossa tein vielä viime hetken tuliaisostoksia. Sitten olikin aika ahtautua täyteen Norwegianin koneeseen ja suunnata kohti kotia. Norwegianista on kyllä tullut ihan lemppari lentoyhtiöni. Halvat hinnat, hyvä palvelu ja Wi-Fi lennolla vain muutamia syitä mainitakseni.

Mun selfiekaveri oli vähän liian pitkä :D

Suomen sääkin yllätti pitkästä aikaa ja pääsin ihastelemaan kaunista auringonlaskua koneen ikkunasta. Onneksi sentään maanantai oli perinteinen harmaa sadepäivä. Eihän sitä muuten tietäisi tulleensa takaisin kotiin :D Sellainen ihana pikaloma meillä. Kiitos vielä Emily mahtavasta reissuseurasta, otetaanhan pian uusiksi :)

1. Kiitos reissusta! Oli kiva taas elää reissu uudelleen katsomalla kuvia 😊. Vaikka kylläkin pelkkä joka maun rakeiden näkeminen sai aikaan huonon olon. Mihis suunnataan seuraavaksi?

1. Niinpä :D saa nähä, mitä me seuraavaks keksitään :)