tiistai 14. heinäkuuta 2015

Hyvästit Ateenalle ja ylistys kreikkalaiselle ruualle

Olipahan ihana ja rentouttava loma. Sen avulla olen jaksanut edes vähän paremmin myös näitä Suomen "kesäkelejä", kun edellisen viikon sain tankata aurinkoa ja lämpöä itseeni ihan urakalla. Nyt jatketaan matkajutuissa siitä, mihin viimeksi jäätiin. Eli äänestyksen jälkeisestä Ateenasta.

Sunnuntai-iltana seurasimme tosiaan äänestystä ja sen aikaisia OXI-juhlia telkkarin välityksellä. Maanantaina sitten lähdimme uteliain mielin kohti Ateenan keskustaa pohtien, miten äänestystulos näkyisi katukuvassa hiljaiseen viikonloppun jälkeen. Juhlat olivat kuitenkin ohi Syntagman aukiolla (yksittäisiä huutelijoita lukuun ottamatta) ja arki näytti palanneen Ateenaan. Ihmisiä oli liikkeellä melko paljon ja kaupat olivat taas avanneet ovensa.

Päivä kuluikin pitkälti shoppaillen ja molemmat tekivät ihania löytöjä. Omani esittelen sitten taas kuun lopussa, kun on aika pistää hyvä kiertoon. Jouduin lopulta sanomaan Viiville, että hänen pitää estää minua ostamasta enää yhtään mekkoa lisää, vaikka sanoisin mitä. Mekot, nuo suuri heikkouteni <3

Viimeistä iltaa päätimme viettää rennosti hotellillamme iltaa istuen. Söimme hyvin ja nautimme viiniä auringon laskiessa. On muuten käsittämätöntä, miten nopeasti sitä tottui paikalliseen ruokarytmiin. Kotona syön illallista viimeistään seitsemältä, mutta Kreikassa syöminen venähti helposti yhdeksään-kymmeneen. Itse menin nukkumaan suht aikaisin Viivin jatkaessa vielä iltaa paikallisen Yanniksen kanssa. Kreikkalaiset miehet, nuo Viivin suuri heikkous :D

Aamulla koimme shokkiherätyksen, kun ilmeisesti siivooja yritti tunkeutua huoneeseemme jo ennen kahdeksaa. Saimme onneksi pitää huonetta kuitenkin kahteen asti, joten kerkesimme ottaa vielä päikkärit ennen uloskirjautumista. Sitten vuorossa olikin päivän kuluttamista ennen satamaan lähtöä. Kuljimme pitkin lähialueita, ihastelimme kissoja ja söimme ihan tajuttoman hyvää kanagyrosta, joka on kreikkalainen versio kebabista.

Lopulta oli aika suunnata metrolla kohti Pireuksen satamaa, josta laivamme kohti Haniaa lähti kello kymmenen illalla. Kävimme vain pikaisesti syömässä laivan tyhjässä ravintolassa ja koitimme saada unta kansipaikoilla. Aika pian totesimme, ettei nukkumisesta tulisi mitään ja menimme kysymään, sattuisiko laivalla olemaan vielä vapaita hyttejä. Onneksemme niitä oli jäljellä vielä yksi, josta maksoimme mielellämme lisähintaa, jotta pääsimme nukkumaan edes vähäsen.

Uni tulikin enemmän kuin tarpeeseen, kun ottaa huomioon sen, mitä tapahtui meidän saavuttuamme Haniaan kello 6.30. Hanialaisesta 50 metristä kerron kuitenkin enemmän seuraavassa postauksessa. Nyt lopuksi haluan vielä ylistää kreikkalaista ruokaa.

Odotukseni kreikkalaisen ruuan suhteen olivat korkealla, mutta ne ylittyivät moninkertaisesti. Kana monissa eri muodoissaan, mezet, mousaka, merenelävät ja salaatit. Siinä vain muutamia herkkuja, jotka veivät kielen mennessään. Söimme lähes koko reissun edullisissa ravintoloissa, joissa annosten hinnat olivat noin 5-10 euroa ja silti emme joutuneet pettymään kertaakaan. Lisäksi monissa ravintoloissa saimme vielä ilmaisen jälkiruuan ja snapsit aterian päälle.

Voin lämpimästi suositella Kreikkaa matkakohteena kaikille hyvän ruuan ystäville, en usko että joudutte pettymään. Voi nam, tulee nälkä vain näitä kuvia katsoessa. Onneksi aletaan kohta grillata, jos ei vaan taas alkaisi sataa!

Yritän saada loputkin reissukertomukset kirjoiteltua tämän viikon aikana alta pois, kun muistot ovat vielä suht kirkkaina mielessä. Tiedossa siis ainakin Hanian kauniita katuja ja maisemia, aurinkoa ja rantoja sekä kulkukoiria ja -kissoja. Ja niiden jälkeen totuus siitä, mitä oikeasti tapahtui Kreikan matkalla :D

Palaamisiin!

1. Ihania kuvia reissusta! Kiva kuulla että teillä oli onnistunut reissu. Alkoi houkuttaa Kreikka matkakohteena, mutta ensin Suomeen! 😊 Toivottavasti kelit paranee viikon päästä. Pian nähdään!

1. Oli kyllä onnistunut reissu ja voi suositella Kreikkaa lomakohteena. Nyt kyllä tuut eka Suomeen sieltä, ennen kuin taas katoat maailmalle! :D ihanaa, että nähdään jo pian, tuohan sitten tosiaan se lämpö ja aurinko mukanas :)