sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Ostoksia ja juhlintaa Haniassa + Balos Beach

Onnistuimme polttamaan itsemme torstaiaamuna melko tehokkaasti, joten päätimme pitää vähän taukoa grillailusta. Siitä saimmekin oivan tekosyyn kierrellä Hanian kauppoja ja pieniä putiikkeja. Kaupungissa tuntui olevan loputon määrä kapeita katuja täynnä pieniä myymälöitä ja kojuja. Tarjolla oli kaikkea vaatteista asusteisiin, elintarvikkeista käsitöihin ja nahkatavaroista kosmetiikkaan. Unohtamatta tietenkään kaikkea ihastuttavaa turistikrääsää.

Tuollaisia kauppa/-kojukujia kaipaisin kovasti Suomeenkin. Niiden ainoa huono puoli on valinnan vaikeus, kun tarjontaa on niin paljon. Sitten, kun vihdoin päätyy ostamaan jotakin, niin seuraavasta kojusta löytää lähes saman tuotteen aina halvemmalla :D Tuliaiseksi ostin muun muassa puuleluja, oliiviöljy kosmetiikkaa ja tietysti ouzoa. Itselleni löysin nahkaiset sandaalit, punaisen laukun sekä pientä tilpehööriä.

"Rankan" shoppailupäivän jälkeen palasimme hotellille lepäämään ja illalla kävimme syömässä yhdessä rantakadun ravintoloista. Itse söin suussasulavaa moussakaa. Viereisessä ravintolassa oli käynnissä jonkinlainen paikallisten lauluiltama, joten tunnelmakin oli kohdillaan.

Perjantainkin kulutimme pitkälti kaupunkia ja kauppoja kierrellen. Kävimme myös Hanian tunnelmallisessa kauppahallissa, josta ostimme tiimirannekorut 2 eurolla. Korussa on yhteensä neljä pahan silmältä suojelevaa sinistä silmää, joita näki Kreikassa joka paikassa. Joten nyt pitäisi sitten olla sekin homma hoidossa.

Perjantaina päätimme viettää pidemmän kaavan mukaisen bileillan. Hotellialoitteluiden jälkeen siirryimme nauttimaan drinkkejä vanhan sataman alueelle. Yritimme löytää jotakin yökerhon tyyppistä paikkaa, jossa olisi päässyt tanssimaan, mutta tehtävä osoittautui yllättävän hankalaksi. Ilmeisesti Hanian bilepaikat sijaitsevat jossain muualla kuin sen keskusta-alueella.

Yhdessä puolityhjässä "yökerhossa" jaksoimme istuskella puoli kahteen asti, kunnes päätimme lähteä kävellen hotellille. Matkan varrella saimme loistoidean ja päädyimme pitämään omia rantabileitä hotellimme edustalle. Osallistujia oli vain kaksi, mutta eipä me olla ennenkään muita tarvittu hauskanpitoon. Ilta huipentui naku-uintiin, jonka loppupuolella rantaan ilmeistyi toinenkin seurue yöuinnille, uikkareissa tietysti. Näkivätpähän ainakin, miten yöuinti kuuluu "oikeaoppisesti" toteuttaa :D

Lauantaina oli sitten luvassa minulle jo lähes perinteeksi muodostunut kauhea krapulapäivä. Olimme päättäneet, että haluamme nähdä edes yhden Kreetan huippurannoista ja lopulta päädyimme Balos Beachiin. Se sijatsee Kreetan luoteisosassa 56 kilometrin päässä Haniasta. Olimme katsoneet etukäteen, että sinne lähtee bussi klo 13.30 ja takaisin tulisimme 17.30 lähtevällä bussilla. Linja-autoasemalla meille kuitenkin selvisi, että matka sinne kestäisi vähintään puolitoista tuntia ja siitä olisi vielä puolen tunnin kävelymatka itse rannalle. Päätimme kuitenkin lähteä matkaan, koska halusimme nähdä jotakin muutakin kuin Hanian pienen rannan.

Bussimatka maksoi yhteen suuntaan reilut 7 euroa ja sen reitti kulki läpi pienempien ja suurempien rannikkokylien. Maisemat olivat upeat koko matkan ajan, etenkin sen loppumetreillä. Kiemurtelimme pitkin hiekkatietä, joka kulki vuorten rinteillä ja josta avautui huimat näkymät merelle. Onneksi ei tarvinnut itse ajaa, muuten olisi voinut alkaa vähän jännittää! Perille päästyämme saimme todeta, että paikan päällä ei todellakaan ollut juuri mitään, koska paikka on luonnonsuojelualuetta.

Reikävessakäynnin jälkeen täydensimme juomavarastomme pienestä kaupasta ja lähdimme vaeltamaan kohti laguunia ja rantaa. Koko matka kuljettiin pitkin kivikkoista polkua, jossa jalassamme olleet läpsyt eivät olleet parhaat mahdolliset jalkineet. Aurinko porotti kuumana ja hiki virtasi, vaikka kävelimme koko ajan alamäkeä. Lopulta horisontissa alkoi siintää turkoosi vesi ja siitä näkymät vain paranivat askel askeleelta.

Baloksen rantaa pidetään yhtenä Kreetan hienoimmista, enkä yhtään ihmettele miksi. Turkoosina hohtava laguuni levittäytyy valkean rannan molemmilla puolilla ja oikein kutsuu uimaan. Harmi vain, että me pääsimme nauttimaan siitä vain vajaan tunnin ajan, kiitos kiireisen aikataulumme.

Uimisen ja löhöilyn jälkeen piti kohdata masentava todellisuus eli paluumatka takaisin lähtöruutuun. Siitä se todellinen helvetti sitten alkoikin, kun piti kivuta ylämäkeä pitkin paahtavassa kuumuudessa. Hampaita kiristellen pääsimme takasin lähtöpaikkaamme, jonka jälkeen oli aika voittajafiilis. Baloksen ranta oli todella upea, mutta ei mielestäni tuon kaiken vaivan arvoinen. Rannalle tehdään myös veneretkiä, joka olisi varmasti ollut miellyttävämpi vaihtoehto. No tulipahan taas käveltyä, kärsittyä ja koettua enemmän kuin tarpeeksi yhtenä krapulapäivänä :D

Kun vihdoin pääsimme takaisin hotellille seitsemän jälkeen, olimme aivan kuolleita. Niinpä kävimme vain syömässä hotellin alakerrassa ja siirryimme pakkausoperaation kimppuun. Jännitystä iltaan toi vielä hetkellinen sähkökatkos, mutta pääsimme kuitenkin hyvissä ajoin nukkumaan rankan päivän jälkeen. Aamulla olikin sitten aika suunnata lentokentälle, jättää hyvästit Kreikalle ja palata takaisin sateiseen Suomeen.

Sellainen reissu meillä. Paljon kerettiin nähdä ja kokea viikon aikana. Juuri sopivassa suhteessa kaupunki- ja rantalomaa mielestäni. Koko matka sujui niin paljon paremmin kuin uskalsin edes toivoa ja Kreikkaan palaan varmasti vielä uudemmankin kerran. Haniassa kun ei ollut ollenkaan niitä sini-valkoisia kyliä, jotka haluan vielä ehdottomasti päästä näkemään.

Naurettua tuli taas enemmän kuin tarpeeksi, kiitos loistavan matkaseuran. Ensi viikolla on vielä luvassa kurkistus siihen, mitä matkalla oikeasti tapahtui, nämä postaukset kun olivat vain se siloiteltu pinta reissusta. Kiitos Viivi mahtavasta lomasta, otetaanhan taas pian uusiksi :)<3