perjantai 6. marraskuuta 2015

Säästämällä kohti unelmia 1/2

Tästä aiheesta minulla oli tarkoitus postata jo keväällä, kun käsittelin omia unelmiani tässä kirjoituksessa. "Vähän" on aikataulu venynyt, mutta nyt sitten päätin kirjoittaa asiasta kahden postauksen verran. Tässä tulisi niistä ensimmäinen ja toisen saan varmasti julkaistua ensi vuoden jouluksi :D

Toiset unelmat vaativat työntekoa ja toiset taas enemmän onnea toteutuakseen. Kaikkien unelmien toteutuminen ei ole omissa käsissä, mutta monet niistä on kuitenkin kaikkien saavutettavissa. Niiden toteuttaminen saattaa vain vaatia paljon rahaa. Jotkut saattavat ihmettellä, miten minulla on varaa matkustaa niin paljon. Saatan pistää tuhansia euroja vuodessa matkustamiseen sen enempää miettimättä, koska koen saavani sijoitetun rahan monikertaisena takaisin kokemusten muodossa. Arjessa olen kuitenkin todella tarkka kuluistani ja käytän rahaa harkiten. Elämä on täynnä valintoja. Minä olen päättänyt sijoittaa matkustamiseen, mikä tarkoittaa säästöjä monessa muussa asiassa.

"Don't save what is left after spending, but spend what is left after saving."
 -Warren Buffet


Kukaan ei pysty vaikuttamaan omiin lähtökohtiinsa, mutta niistä riippumatta jokaisen unelmat ovat toteutettavissa, jos vain löytyy tarpeeksi tahtoa. Vaikka olen nähnyt monenlaista köyhyyttä ympäri maailmaa, en todellakaan ala väittää, että tietäisin, miltä köyhyys tuntuu. Se olisi typerää ja tekopyhää ihmiseltä, joka on syntynyt niin onnellisten tähtien alla kuin minä. En tiedä, miltä tuntuu, kun tili näyttää nollaa tai millaista on elää pelkästään yhteiskunnan tuilla. En myöskään tiedä, miltä tuntuu nähdä nälkää tai jättää menemättä lääkärin, koska se on liian kallista. Mutta säästämisestä tiedän silti aika paljon.

Vaikka olen ollut lähes koko kuluneen vuoden oikeutettu erilaisiin työttömyys- ja toimeentulotukiin, en ole niitä nostanut. Jotenkin olen kokenut, ettei minulla ole ollut oikeutta nostaa niitä, koska pärjäsin taloudellisesti ilmankin. Minusta ne kuuluvat niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat, vaikka se tarkoittikin sitä, että jouduin luopumaan osasta säästöistäni. Ehkä jos samanlainen työtilanne olisi jatkunut vielä syksylläkin, olisin joutunut miettimään tilannetta uudelleen. 

"Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't want, to impress people they don't like."
 -Will Rogers

Vaikka olen kasvanut varakkaassa perheessä, minulle on pienestä pitäen opetettu, ettei raha kasva puussa. Etenkin isiltä olen oppinut säästäväisen elämäntavan ja sijoittamisen alkeita. Vanhemmiltani opin myös sen, ettei arvokkuus perustu ulkoisiin tekijöihin, vaan siihen, mitä löytyy ihmisen sisältä ja miten kohtelemme muita ihmisiä. Olen niin kiitollinen vanhemmilleni siitä, että vaikka heillä olikin taloudellisesti mahdollista ostaa merkkitavaroita ja -vaatteita niin itselleen kuin meille lapsillekin, eivät he sitä tehneet. Jos onnellisuus perustuu materiaan, se ei ole kauhean hyvällä pohjalla.

Toisessa postauksessa kerron enemmän siitä, miten paljon minulla kuluu rahaa kuukaudessa eri asioihin, millaisia säästömuotoja käytän ja mitkä ovat heikkouteni säästämisessä. Nyt lopuksi haluan kertoa 5 säästövinkkiä, joita hyödynnän omassa arjessani. Toiset viisi jaan sitten toisessa postauksessa.

1. Vähennä tai lopeta päihteiden käyttö

Säästän vuosittain yhden lomamatkan verran vain sillä, etten polta tupakkaa. Toinen samanlainen summa kertyy siitä, että juon alkoholia melko harvoin ja silloinkin aika pienissä määrin. 5 euroa tupakka-askista tai kaljasta saattaa tuntua pieneltä summalta, mutta kun niitä kuluu satoja vuodessa, puhutaan ihan toisista summista. En myöskään harrasta uhkapelejä, paitsi lottoa ehkä kolme kertaa vuodessa. Siinä säästyy jo kolmannen matkan verran.

Vähentämällä drinksuttelua Suomessa, voi siitä nautiskella vaikka upealla kattoterassilla Kuala Lumpurissa. 

2. Käy kaappisi läpi ennen uuden ostamista

Olen luonteeltani tarjoushamsteri eli ostan aika usein enemmän tavaraa kerralla, jos se on hyvässä tarjouksessa. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden käyttöaika on niin pitkä, että saatan helposti unohtaa, että minulla on jo jotain tuotetta kaapissa ja ostaa vahingossa uuden tuotteen loppuneen tilalle. Siksi käyn nykyään aina kaappini läpi, kun jokin asia on lopussa, etten turhaa osta asioita, joita minulla jo on.

Okei, myönnetään! Saatan tehdä poikkeuksia tässä säännössä esim. korujen tai kenkien kanssa :D

3. Juo vettä

Veden juonti on yksi terveellisimmistä tavoista säästää rahaa. Siitä kiittää sekä kroppa että kukkaro. Juon arkisin pelkästään vettä ja muutenkin ostan hyvin harvoin kaupasta mitään juomia. Maitoa en juuri käytä, vaan saan tarvittavat ravintoaineet muista maitotuotteista. En juo kahvia ja teetäkin vain silloin, kun minulla on kurkku kipeä. Mehuja ostan todella harvoin, yleensä pidän vain tiivistettä kaapissa mehuhetkiä varten. Ainoat "juomat", joita ostan säännöllisesti ovat sokeroimattomat mehukeitot, joita käytän aamupuuron kanssa. Jos mieleni tekee limua tai kivennäisvettä, ostan sitä yleensä puolen litran pullossa, koska 1 ½ litran pulloista jää suurin osa juomatta.

Koska juon arkeana limuja todella harvoin, nautin melkein aina matkoillani ruuan kanssa kokista.

4. Suunnittele ruokaostokset etukäteen

En mene melkein koskaan kauppaan niin, etten olisi suunnitellut ostoksiani etukäteen. Pyrin käymään kaupassa maksimissaan kaksi kertaa viikossa ja ostamaan kerralla aina useamman päivän ruuat. Näin vähennän hukka- ja heräteostosten määrää. Syön vain harvoin ravintoloissa ja pyrin tekemään mahdollisimman paljon itse ruokiani. Nykyään ruokaostosten toteuttaminen on entistäkin helpompaa, kun syön lounaan töissä. Välillä oikein ihmettelen, miten jääkaappi ei meinaa millään tyhjentyä. Etukäteissuunnittelun avulla pystyn tarkkaan miettimään tarvittavan ruuan määrän ja syön pääsääntöisesti aina kaiken, mitä olen ostanut. Mielestäni on järkyttävää, että noin kolmasosa maailmassa tuotetusta ruuasta heitetään pois, kun samalla yli miljardi ihmistä näkee nälkää.

Arjen ruokasäästöjen ansiosta lomalla ei tarvitse syödä pelkästään mäkkärissä.

5. Kävele tai pyöräile mahdollisimman paljon

Kuten veden juonti, myös hyötyliikunta on loistava tapa säästää rahaa. Olen aina pyrkinyt kävelemään tai pyöräilemään  mahdollisimman paljon. Kun asuin Turussa muutaman kilometrin päässä yliopistosta, pyöräilin tai kävelin aina sinne. Nykyään työmatkani on sen verran pitkä, että taitan sen autolla, mutta monet muut matkat kuljen edelleen lihasvoimalla. Etenkin kesäaikaan pyöräily on erityisen nopea ja näppärä tapa liikkua kaupunkialueella. 

Luotettava menopelini jo yli kymmenen vuoden ajan  <3

Olisi kiva kuulla myös teidän muiden ajatuksia säästämiseen liittyen. Hyvää viikonloppua kaikille! :)

2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus! Moni ei todellakaan ymmärrä miten paljon rahaa saa säästöön matkoja varten, jos shoppailee vähemmän ja lopettaa ulkona syömisen ynnä muun sellaisen.

    Mä pidän vaateshoppailussa tiukkaa linjaa, mutta ruokaostoksissa mulla olisi paljon petrattavaa, jotta voisin ostaa edullisemmin ja ennen kaikkea olla heittämättä yhtään ruokaa pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Säästäminen ei tosiaan vaadi kovin suurikaan muutoksia kulutustottumuksiin. Yleensä se suurin haaste on pelkästään korvien välissä. Meillä kaikilla on omat "heikkoutensa" säästämisen suhteen, mutta sekin on jo paljon, että tiedostaa itse, missä voisi vielä kehittyä säästämisen suhteen.

      Poista