lauantai 28. marraskuuta 2015

MatkaMuistoja: Madrid joulukuussa

Jes, pikkujouluista selvitty kunnialla! Oli kyllä tosi hauska ilta, kiitos mahtavan työporukkamme. Aluksi vietimme iltaa Amarillossa Meksiko-teeman mukaisesti. Syömistä, juomista, rentoa jutustelua ja ohjelmaa. Jouduin ihan yllättäen esittämään hevosta, joten tuli sitten kontattua ensimmäistä kertaa pitkin lattioita mekossa ja sukkiksissa. Onneksi molemmat pysyivät ehjinä, enkä onneksi onnistunut juomaan itseäni konttauskuntoon :D Amarillosta lähdimme jatkoille Apolloon, jossa pääsimme nauttimaan huikean livebändin esityksestä. Tuli taas tanssittua oikein kunnolla koko illan ajan.

Joulukuu kolkuttelee tosiaan jo ihan nurkan takana (mihin tämä aika on oikein kadonnut?) ja siihen liittyy myös tämän kertainen MatkaMuistoja-postaus. Joulukuussa 2011 lähdimme äidin kanssa viettämään pidennettyä äiti-tytär viikonloppua Madridiin. Tuo matka oli ensikosketukseni Manner-Espanjaan ja todella positiivinen yllätys. Madrid jää usein Barcelonan jalkoihin, vaikka se on upea kaupunki, joka tarjoaa paljon mielenkiintoista nähtävää. Mielestäni se on ehdottomasti ansainnut paikkansa Espanjan pääkaupunkina ja voin suositella lämpimästi sinne matkustamista. Ilma oli joulukuussa meidän syksyä vastaavissa lämpötiloissa ja koko reissumme ajan paistoi aurinko.

Matkamme oli melko kulttuuripainoitteinen (kiitos äidin), mikä oli ihan mukavaa vaihtelua. Kiersimme päivien aikana useissa museoissa. Ensimmäisenä vierailimme niistä suosituimmassa, Museo Del Pradossa.

Pradosta löytyy suuri kokoelma huippuluokan töitä eri aikakausilta ja seuduilta. Esillä on muun muassa espanjalaisten, hollantilaisten, italialaisten, saksalaisten, ranskalaisten ja brittiläisten taidetta 1400-1600-luvuilta.

Seuraavana päivänä suuntasimme kohti Reina Sofiaa, joka on Madridin nykytaiteen museo. Sen päänähtävyys on Picasson valtavan kokoinen ja pysäyttävä Guernica, joka on saanut innoitteensa Espanjan sisällissodan kärsimyksistä.

Reina Sofiasta jatkoimme matkaa kohti valtavan kokoista Parque del Retiroa. Puisto oli todella tunnelmallinen lukuisine polkuineen, rakennuksineen ja lampineen. Voin vain kuvitella, miten ihanalta se näyttää kesäaikaan.

Kiertelimme pitkin puistoa ihastelemassa muun muassa kaunista Palacio de Cristalia. Sen edessä sijaitsee tunnelmallinen lampi vesiputouksineen, suihkulähteineen ja mustine joutsenineen.

Puistosta jatkoimme kävelyämme kohti seuraavaa museoa, Thyssen-Bornemiszaa. Museossa on esillä noin 700 teosta ja se sijaitsee upeassa palatsissa. Lähes kaikkiin Madridin taidemuseoihin on ilmainen sisäänpääsy jossakin vaiheessa viikkoa, mikä kannattaa ottaa huomioon suunnitelmia tehdessä. Taidemuseoiden lisäksi kannattaa Madridissa kävellä ympäriinsä ihastelemassa sen upeaa arkkitehtuuria. Kuulimme eräältä taksikuskilta, että keskustan vanhoja rakennuksia oli kunnostettu lähiaikoina ja sen takia koko kaupunki oli todella siistissä kunnossa.

Toinen matkamme pääteema oli shoppailu, jota harrastimme muun muassa pienissä putiikeissa, suurissa ostoskeskuksissa ja valtavilla El Rastron markkinoilla. Samalla nautimme kaupungin hienoista joulukoristeluista- ja valoista, joihin olen tunnetusti aivan hulluna.

El Rastron markkinat sijaitsevat lähellä Espanjan kuninkaan virka-asuntoa, Palacio Real de Madridia. Siksi päätimme piipahtaa ihastelemassa kuninkaallisen elämän loistetta palatsin sisällä.

Palatsin sisätiloissa ei saanut kuvata, mutta valtavat huoneet olivat täynnä toinen toistaan upeampia esineitä. Päädyin vaatimattomasti omimaan koko linnan itselleni ja luovutin äidille ainoastaan vartijankopin :D

Arkipäivinä Madridissa pääsi liikkumaan melko vaivattomasti kävellen, mutta viikonloppu toi tullessaan valtavat ihmismassat kaduille, joiden sekaan yritimme ahtautua. Viimeinen iltamme osui Suomen itsenäisyyspäivälle, jota vietimme monenlaisin menoin.

Aluksi menimme syömään Cervecería Alemanaan, joka oli aikanaan yksi Hemingwayn kantapaikoista. Ajattelimme tilata alkuun vähän tapaksia, mutta paikan tapas-annokset olivat sen verran valtavia, ettemme lopulta jaksaneet syödä ollenkaan pääruokaa. Illallisen jälkeen menimme vielä katsomaan upeaa flamencoa ja balettia yhdistävää esitystä.

Lopulta palasimme hotellillemme, jossa juhlistimme itsenäisyyspäivää kynttilöillä ja kuohuvalla. Oikeastihan olimme koko illan ihan  kaatokännissä, ainakin jos alla olevia kuvia on uskominen :D

Näitä kuvia selaillessa palasi mieleen lukuisia hauskoja muistoja tuolta matkalta äidin kanssa. Arvostan ihan hirveästi sitä, että minulla on molempiin vanhempiini edelleen niin hyvät välit, että voin kokea heidän kanssaan upeita matkaelämyksiä. Vanhempien kanssa matkustaessa tulee usein myös tehtyä sellaisia asioita reissussa, jotka muuten saattaisivat jäädä tekemättä.

Löytyykö lukijoista muita, jotka edelleen näin "aikuisena" matkustavat omien vanhempiensa kanssa? :)

1. Reissu oli todella mahtava niinkuin koko Madrid. Kiitos ihanasta seurasta Ellu ja matkan muistelusta, olin jo joitakin juttuja unohtanut t. Mamma dementia

1. Kiitos itsellesi ihan mahtavasta reissusta. Saa nähdä, mihin me seuraavaksi päädytään :)