maanantai 18. elokuuta 2014

Kesähaaste 20/23: 10 ihmistä, jotka ovat vaikuttaneet minuun

Tänään lähtivät pyörät pyörimään toivottuun suuntaan, josta olen enemmän kuin innoissani. En kuitenkaan intoile näin julkisesti vielä tämän enempää, ennen kuin asiat on lyöty lukkoon. Mielenkiintoisia asioita on kuitenkin tapahtumassa lähiaikoina ja palaan niihin tarkemmin vielä myöhemmin. Nyt on kuitenkin jälleen yhden kesähaasteen vuoro. Viimeisiä aletaan jo viedä tämänkin osalta, mutta niinhän se kesäkin jo uhkaavasti lähestyy loppuaan. 

Jokainen ihminen, johon yksilö tutustuu elämänsä aikana, jättää häneen jonkinlaisen jäljen, halusi sitä tai ei. Jotkut ihmiset vaikuttavat meihin lähes koko elämämme ja toisien vaikutus saattaa olla vain hetkellinen. Toiset jättävät meihin pienemmän jäljen ja toiset taas valtavan. Ympäristö vaikuttaa meidän kehitykseen monella tavalla ja toiset ihmiset muokkaavat meitä joka päivä. Ilman heitä emme olisi sitä, mitä olemme nyt. Nyt esittelen siis 10 ihmistä, jotka ovat vaikuttaneet minuun pysyvästi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tässä olisi nämä tärkeimmät. 

1. & 2. Äiti ja Isi


Nämä kaksi ansaitsevat paikkansa listalla varmaankin ilman sen suurempia selityksiä. Eihän minua edes olisi olemassa ilman heitä :D Vanhempien vaikutusta lapseen ei pitäisi koskaan vähätellä. Niin hyvässä kuin pahassa. Minä kuulun niihin onnekkaisiin, jonka vanhemmat ovat vaikuttaneet minuun lähes pelkästään hyvässä. He ovat olleet minulle aina tuki ja turva, kannustaneet ja auttaneet sekä näyttäneet hyvää esimerkkiä. He ovat antaneet minun kävellä omin jaloin valitsemallani tiellä ja antaneet myös kaatuilla välillä. Mutta aina he ovat olleet nostamassa minut takaisin jaloilleen, kun olen sitä tarvinnut. He eivät ole täydellisiä ihmisiä, mutta minulle he ovat olleet aina parhaat mahdolliset vanhemmat. Olen onnellinen ja kiitollinen, että minulla on ollut sekä äitiin että isiin aina läheiset välit ja että ne ovat sitä edelleen, vaikka lapsuusajat ovat jo jääneet taakse.


3. & 4. Jaakko ja Tuomas


Uskon, että olisin hyvin erilainen ihminen, jos minulla ei olisi kahta veljeä. Heidän seurassa minusta tuli tyttö, jota ei hemmoteltu täysin piloille ja joka oppi jakamaan asioita. Riitelemään ja sopimaan. Puhumaan ja painimaan. Pyörimään rämäpäänä piktin metsiä ja saamaan pesäpallosta päähän. Ymmärtämään miesten ajatusmaailmaa edes vähän. Isosta ikäerosta huolimatta minulle on muodostunut läheiset välit molempien veljien kanssa ja olen siitä todella onnellinen. Olemme kaikki aika erilaisia ihmisiä, mutta siitä huolimatta tulemme juttuun loistavasti. Veljien kanssa voi edelleen viettää aikaa, heittää läppää, jutella syvällisiä tai lähteä vaikka reissuun ja tiedän heidän seisovan aina minun puolellani. Se merkitsee minulle todella paljon.


5. Mummi

Mummi on oman perheeni lisäksi jättänyt pysyvät jälkensä minuun. Eikä ikävä kyllä aina pelkästään hyvässä. Etenkin teini-iässä mummi lähestulkoon asui meillä ja otimme monet kerrat yhteen paljon pahemmin kuin äidin kanssa melkein koskaan. Vaikka tiedän mummin välittävän minusta ja haluavan minulle vain hyvää, on tuntunut pahalta, kun joku niin läheinen ihminen ei ole tukenut minua päätöksissäni. Pitkään sain tuntea olevani hänen lapsenlapsista se huonoin, mikään ei vaan koskaan riittänyt. Nykyään välimme ovat onneksi paljon paremmat ja koen, että mummi on alkanut vihdoin hyväksyä myös minun valintojani. Pystymme juttelemaan monenlaisista asiosta ja usein jopa nauramme yhdessä. Ehkä olemme molemmat muuttuneet matkan varrella ja tajunneet, että on parempi unohtaa menneet ja keskittyä tekemään uusia ja parempia muistoja, vielä kun siihen on aikaa.


6. Viivi

Viivi on minulle kuin perheenjäsen, vähän kuin sisko, jota minulla ei ole koskaan ollut. Olemme tunteneet toisemme 18 vuotta. Jakaneet lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden yhdessä. Viivi tietää minusta enemmän kuin kukaan muu ihminen tässä maailmassa. Välillä tuntuu, että jopa enemmän kuin minä itse. Viivi on minun soulmate ja ajatuksemme kulkevat välillä jopa häiritsevän samankaltaisesti. Viivi on nähnyt lähestulkoon kaikki puoleni, eikä ole koskaan kääntänyt minulle selkäänsä. Viivi on niitä harvoja ihmisiä, joille tunnen riittäväni juuri sellaisena kuin olen. En pysty edes kuvittelemaan, miten erilainen ihminen olisin, jos en olisi tutustunut Viiviin. Niin suuren jäljen se tyttö on jättänyt sydämeeni. Ja pelkästään hyvässä.


7. & 8. Camilla ja Emily


Vaikka Viivillä tulee aina olemaan erityisasema ystävissäni, myös muilla läheisillä ystävilläni on ollut suuri vaikutus minuun. Näihin kuuluvat luonnollisesti nuo kaksi blondia, jotka OKL:n vuodet heittivät elämääni. Molemmat tytöt ovat jättäneet jälkensä minuun, mutta täysin eri tavalla. Viihdyn molempien kanssa hyvin kaksistaankin, mutta olemme ehdottomasti parhaimmillamme kolmistaan. Olemme kaikki aika erilaisia ihmisiä ja on oikeastaan aikamoinen ihme, että meistä on tullut näin läheisiä ystäviä. Mielestäni on suuri rikkaus omistaa myös sellaisia ystäviä, joiden kanssa kaikki ajatukset eivät mene yksiin. Se avartaa todella paljon maailmaa ja sitä kautta oppii myös paljon itsestään. Suurimmat meitä yhdistävät tekijät ovat matkustus ja älyttömän huonot jutut. Ja kun nuo kaksi asiaa lyödään yhteen, on lopputulos muun muassa seuraavanlaista :D


9. H


Vaikka H on ollut elämässäni vasta reilut puoli vuotta, on sen merkitys ollut niin suuri, että halusin ehdottomasti myös hänet tähän listalle. On aina ihmeellistä, kun tapaa ihmisen, jonka kanssa ajatukset kulkevat samaa rataa ja joka ymmärtää jo puolesta sanasta. Ja että tapaa sellaisen ihmisen vielä toisella puolella maapalloa matkan ensimmäisenä päivänä, se on uskomatonta. Mutta niin meidän elämän polut vain kolahtivat yhteen Pattayalla. Ystävyytemme on jo nyt tuonut minulle valtavan määrän upeita kokemuksia, mielenkiintoisia keskusteluja ja hillitöntä naurua, ja tiedän tulevien vuosien tuovan niitä kaikkia paljon lisää.



10. Miehet


Halusin sitä myöntää tai en, myös niillä pirun kaksilahkeisilla otuksilla on ollut aikamoinen vaikutus minuun. Ehkä jopa suurempi kuin monilla muilla tämän listan ihmisistä. Heidän ansiota ovat monet elämäni onnellisimmat ja onnettomimmat hetket. Miehet ovat korjanneet ja rikkoneet minut. Kohdelleet minua kuin kukkaa kämmenellä ja kuin maailman suurinta paskaläjää. Kasvattaneet itsetuntoani ja latistaneet sen olemattomiin. Rakastaneet ja vihanneet minua. Tehneet minut hulluksi, hyvässä ja pahassa. Ja silti, tai ehkä juuri siksi, en vaihtaisi heistä yhtäkään pois.

Monta sammakkoa on jo tullut vastaan. Ehkä joskus löytyy vielä se, joka paljastuukin prinssiksi :D

Sellaisia vaikuttajia minun elämässä. Mukavaa viikkoa taas kaikille, mulla se tulee ainakin olemaan tosi jännittävä ja muuttaamaan elämäni suuntaa radikaalisti. Silloin kun on hukassa, on parempi ravistella elämäänsä ihan niistä perustuksista lähtien, jos sen avulla vaikka taas löytäisi mielenrauhan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti