keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Safarilla Senegalissa

Teimme vuodenvaihteen Gambian matkallamme vain yhden varsinaisen päiväretken. Se suuntautui naapurimaa Senegalin puolelle Fathalan luonnonreservaattiin, jossa teimme vajaa kahden tunnin safariajelun. Retki maksoi 4850 GMD eli noin 113 euroa. Vaikka itse safariajelu oli melko lyhyt, meni retkeen koko päivä, koska Afrikassa nyt asiat eivät vain suju ihan samalla vauhdilla kuin täällä Suomessa.

Lähdimme liikkeelle aikaisin aamusta ja ajoimme Gambian pääkaupunkiin Banjuliin odottamaan satamaan lauttamme lähtöä. Lautta kulkee koko Gambia-joen yli, eikä sillä ole minkäänlaista aikataulua. Odottelimme lautalle pääsyä vajaan tunnin. Satama-alue oli aivan täynnä ihmisiä ja lautta tuli todella täyteen jo siinä vaiheessa, kun pääsimme sen kyytiin. Tuon lastaamisen jälkeen kuitenkin aukesi vielä erillinen portti, josta tulvi valtavat määrät lisää ihmisiä lautalle. Siinä vaiheessa vaan toivoin, ettei lauttamme hukkuisi keskelle jokea. Odottelu paahtavassa aamuauringossa oli todella tuskallista ja kun siihen yhdistettiin vielä huonot uutiset Mindistä, niin olin lähellä luovuttaa koko retken suhteen.

Lopulta lautta lähti kuitenkin ylittämään jokea ja pääsimme turvallisesti sen toiselle puolelle. Barran satamasta matkamme jatkui minibusseilla kohti Gambian ja Senegalin rajaa. Matkan aikana asiantunteva oppaamme kertoi paljon mielenkiintoista tietoa Gambian ja Senegalin välisistä suhteista. Rajalle päästyämme meillä oli jo hirveä nälkä, koska emme olleet tilauksestamme huolimatta saaneet aikaista aamiaista hotelliltamme. Onneksi opas vei meidät pikaisesti ostoksille, ennen kuin lähti hoitamaan rajanylitystä. Odotellessamme opasta paikalliset naiset ja lapset yrittivät tyrkyttää auton ovista ja ikkunoista kaikkea mahdollista ostettavaksemme.

Rajalta ajelimme vielä puolisen tuntia Fathalan luonnonreservaattiin, joka on 6000 hehtaarin kokoinen luonnonpuisto Senegalissa. Se on yksi harvoja paikkoja enää Länsi-Afrikassa, missä on mahdollisuus nähdä alkuperäislajeja omassa ympäristössään. Metsästys on tuhonnut lähes kaikki Länsi-Afrikan eläinkannat ja osa eläimistä on jouduttu tuomaan muualta Afrikasta Fathalaan.

Puiston sisäänkäynnillä vaihdoimme menopeliksi ison safariauton, jolla lähdimme kiertämään puistoa villieläinten näkemisen toivossa. Olen ollut aikaisemmin safareilla Keniassa ja Etelä-Afrikassa, mutta Fathala yllätti minut täysin tiheällä kasvillisuudella. Opas kertoikin, että puiston kasvillisuus täytyy polttaa vuosittain, jotta edes jonkinlainen näkyvyys säilyisi alueella. Siitä huolimatta sain monta osumaa puiden ja pensaiden oksista istuessani reunapaikalla autossa.

Meillä kävi todella hyvä tuuri jo ensimmäisellä aukeammalla paikalla. Siellä meitä odotti ylväs isosarvikuono, joka ikävä kyllä oli ilman lajitovereita. Sen seurana viihtyivät suloiset villisiat ja upea seepralauma. Seuraavalla juomapaikalla vastaan tuli lisää villisikoja ja paljon erilaisia antilooppeja.

Pitkät pätkät saimme ajella näkemättä juuri mitään muuta kuin tiheää kasvillisuutta ja valtavia termiittipesiä. Tiet olivat todella kapeita ja välillä jäimme jumiin tielle, kun pienemmät autot hajosivat haastavilla teillä aiheuttaen ruuhkaa. Aika kului ja toivoimme näkevämme vielä kirahveja ennen paluutamme. Juuri, kun aloimme jo luopua toivosta, vilahti kauempana kirhavin pää. Teimme täyskäännöksen ja lähdimme kovaa kyytiä kirahvien perään. Tavoitimme ne pienellä aukiolla. Opas kertoi kyseessä olevan emä ja kaksi poikasta.

Sitten olikin aika palata puiston taukopaikalle, jossa meitä odotti herkulliset pizzat valmiina. Hetken aikaa ihastelimme myös pihassa mönkiviä kilpikonnia, kissoja ja erilaisia lintuja. Sen jälkeen pakkauduimme takaisin minibusseihin ja käänsimme nokan kohti Gambiaa. Paluumatka oli pitkä, mutta lauttaan pääsimme onneksi suoraan ilman turhaa odottelua. Takaisin hotellilla olimme kuitenkin vasta jo pimeän laskeuduttua.

Retki Fathalaan oli mukavaa vaihtelua rennolle löhölomalle, mutta sen verran rankka, että päätimme pyhittää koko loppuloman pelkälle rentoilulle. On surullista, miten paljon Afrikan upeaa luontoa ja eläimistöä on tuhoutunut ihmisten toimesta. Onneksi on kuitenkin vielä Fathalan kaltaisia paikkoja, joissa eläimet saavat elää rauhassa omassa elinympäristössään.