perjantai 6. marraskuuta 2020

Retkivinkkejä Espooseen

Tänä syksynä olemme tehneet paljon retkiä lähiseuduille. Retkeileminen on helppo tapa viettää aikaa perheenä ja nautimme siitä kaikki. Tänä vuonna oli erityisen upea ruska ja aurinkokin paistoi ihanan paljon. Ajattelin nyt vinkata muutamia kivoja retkikohteita Espoossa, joissa kävimme tänä syksynä.

Syyskuussa lähdimme pitkästä aikaa lähikansallispuistoomme Nuuksioon. Nuuksiossa on useita kivoja merkittyjä reittejä, joita pitkin voi kulkea luonnosta nauttien. Lähdimme retkelle Haukkalammen rannasta, josta lähtee kolme erimittaista reittiä. Valitsimme reiteistä keskimittaisen Haukankierroksen, joka on 4 kilometriä pitkä rengasreitti.

Suurin osa polusta kulkee metsän siimeksessä, mutta välillä reitti nousi korkealle kallioiden päälle, josta aukesivat hienot maisemat Haukkalammelle. Reitti on helppokulkuinen, mutta korkeuseroja on jonkin verran. Alkuun ilma oli pilvinen, mutta kävelyn edetessä myös aurinko tuli esille porottaen niin lämpimästi, että kuljimme loppumatkan lyhythihaisissa. Haukankierroksen jälkeen ajoimme Suomen luontokeskus Haltiaan, jossa en ollut koskaan aiemmin käynyt.

Söimme Haltiassa todella hyvän lounaan, jonka jälkeen kiersimme sen luontonäyttelyt (joihin pääsee museokortilla). Aluksi katsastimme näyttelyn liito-oravista, jossa oli kivasti huomioitu lapset monilla toiminnallisilla tehtävillä. Sen jälkeen kiersimme vielä päänäyttelyn, jonka keskipiste oli upea videoteos, joka ulottui lattiaan ja seinille. Aarni oli aivan innoissaan siitä ja kontattasi lattialla vaikka kuinka kauan. Haltia oli kiva uusi tuttavuus, johon kannattaa käydä tutustumassa, jos kaipaa Nuuksiossa muutakin tekemistä kuin retkeilyä.

Lokakuussa teimme retken Glimsinjoen luontopolulle ja Träskändan kartanolle. Ennen retkeä lounastimme Bembölen kahvituvassa, jonne jätimme myös automme. Kahvitupa oli todella tunnelmallinen paikka ja lounas maukasta.

Lounaan jälkeen lähdimme kävelemään kohti Jorvin sairaalaa, mikä toi mieleen paljon muistoja Aarnin syntymästä. Glimsinjoen luontopolku alkaa melkein sairaalan kohdalta. Sen alku oli merkitty vähän huonosti, minkä takia hortoilimme hetken ennen kuin löysimme sen. Luontopolku kulkee jalopuumetsän keskellä ja myötäilee Glimsinjoen rantoja. Välillä reitti kulki myös pihapiirien ja peltoaukioiden lähettyvillä. Luontopolku oli todella kaunis, mutta erittäin mutainen. Itse onnistuin vetämään yhdet kunnon lipat, mutta en onneksi satuttanut itseäni kovinkaan pahasti. Suosittelen kuitenkin reittiä ehkä ennemmin kesällä, jolloin mutaisuutta ei ole ihan niin paljon.

Glimsinjoen luontopolku johtaa lopulta Träskändan kartanolle ja sen valtavaan puistoon. Träskandan kartanon historia ulottuu 1700-luvulle ja sillä on ollut useita omistajia. Nykyinen päärakennus on valmistunut 1921 ja kartanon omistaa Espoon kaupunki. Se toimi pitkään vanhainkotina, mutta on ollut tyhjillään vuodesta 2006 lähtien. On sääli, ettei upealle rakennukselle ole löydetty uutta käyttötarkoitusta ja se on päässyt rapistumaan pahasti.

Kartanonpuisto on vähintään yhtä vaikuttava kuin itse päärakennus. Siellä on useita kauniita rakennuksia, istutuksia ja valtava määrä eri puulajeja. Alla oleva rakennus on muuten keisarillinen käymälärakennus, joka rakennettiin Aleksanteri II:lle, joka vieraili kartanolla vuonna 1863.

Kierreltyämme tarpeeksi kartanon mailla lähdimme takaisin kohti Bembölen kahvitupaa. Kello oli sen verran paljon, että hyppäsimme suosiolla bussiin, jolla pääsimme suoraan Kahvituvan eteen. Meillä oli tarkoitus käydä myös Glimsin talomuseossa, mutta se sai nyt jäädä toiseen kertaan. Träskändan kartano on aivan ihana retkikohde. Toivottavasti sille keksittäisiin jokin mielekäs käyttötarkoitus tulevaisuudessa.

Sellaisia retkivinkkejä Espooseen. Espoossa on tullut tänä syksynä käytyä aiempaa enemmän ja olemme löytäneet sieltä paljon kivoja retkipaikkoja, ravintoloita ja muita vierailukohteita. Olisi kiva kuulla, jos teillä lukijoilla on lisää vinkkejä ja suosituksia Espoon kohteista :)