tiistai 21. lokakuuta 2014

Aaltoja ja Ajatuksia

Jos kesän alussa minulta olisi kysytty, missä näen itseni syksyllä, en tosiaankaan olisi vastannut: "Etelä-Afrikassa tekemässä vapaaehtoistyötä." Mutta niin se elämä vain kuljettaa juuri niihin oikeisiin paikkoihin, kun lopettaa stressaamisen ja alkaa kuunnella sydäntään ja intuitiotaan. Ajatus matkasta syntyi tästä Gandhin lauseesta, enkä olisi koskaan voinut uskoa, millaiseen seikkailuun se tulisi minut viemään. Näin reissun puolivälissä ajattelin koota hieman niitä ajatuksia, joita olen käynyt läpi näiden viikkojen aikana.
 
Tästä ajatuksesta se kaikki lähti:
"You must be the change you want to see in the world."
-Gandhi
 
Meri on aina ollut osa elämääni ja sen äärellä pystyn ajattelemaan kaikista parhaiten. Sen takia olinkin onnellinen, kun selvisi, että saisin asua Kapkaupungissa aivan meren läheisyydessä. Kuluneina viikkoina meri on ollut osa lähes jokaista päivääni tavalla tai toisella. Olen mennyt useita kertoja istumaan rantaan itsekseni ja käynyt läpi menneisyyttäni. Jotenkin on ollut helpompaa kohdata myös ne vaikeat ja ahdistavat asiat, kun olen ollut kaukana niiden syntypaikasta. Tuntuu, että täällä olen vihdoin pystynyt päästämään monesta tuskaisesta muistosta irti ja lähettämään ne aaltojen mukana ulapalle.
 
"Hapiness is when what you think, what you say and what you do are in harmony."
-Gandhi

Aaltoja tuijotellessa olen miettinyt koko tätä lähes 25-vuotista elämääni, käynyt läpi sen huippuja ja pohjia sekä niiden väliin mahtunutta tasaista taivallusta. Ajatellut niitä ihmisiä ja eläimiä, joita olen vuosien varrella saanut vierelleni kulkemaan ja niitä, jotka olen tavalla tai toisella menettänyt. Itkenyt pois ikäväni menneeseen, jotta voisin keskittyä tähän hetkeen ja tulevaisuuden rakentamiseen. Hyvästellyt vanhat rakkaudet, jotta pystyisin taas joku päivä rakastumaan uudelleen. Paikannut avonaiset haavani, jotta olisin valmis uusiin kolhuihin. Pohtinut, kuka minä olen ja pyrkinyt hyväksymään itseni kaikkine puutteineni.


"The future depends on what we do in the present."
-Gandhi
 
Kuluneiden viikkojen aikana olen ymmärtänyt, että menneisyyteni tulee aina olemaan osa minua, mutta voin itse päättää, miten annan sen vaikuttaa tähän hetkeen ja tulevaan elämääni. Voin joko roikkua ikuisesti vanhoissa tuskissa tai kääntää ne voimakseni. Olen tajunnut, etten halua käyttää energiaani menetettyjen ja menneiden asioiden suremiseen, kun elämässä on niin paljon ihania ja mahtavia asioita, joihin keskittää voimavarani. Nuo asiat pitää vain oppia näkemään, ei pelkästään silmillään vaan etenkin sydämellään.
 
"The best way to find yourself is to lose yourself in the service of others."
-Gandhi
 
Työskentely köyhyyden keskellä on saanut minut tajuamaan, miten vääriä ja pinnallisia arvoja länsimaalainen yhteiskunta ylläpitää. Itsekeskeisyys, ahneus ja materialismi jylläävät, vaikka suurella osalla maailman ihmisistä ei ole varaa edes elämän perustarpeisiin. On ollut vapauttavaa olla poissa ympäristön luomista paineista ja unohtaa stressaaminen omasta elämästä. On ollut tärkeämpääkin tekemistä. Toivon todella, että saan pidettyä kiinni muuttuneesta arvo- ja ajatusmaailmastani myös sitten, kun palaan takaisin suomalaisen yhteiskunnan paineisiin.

"The world has enough for everyone's need, but not enough for everyone's greed."
-Gandhi

Joka kerta rannalla ollessani on ollut erilainen ilma. On ollut aurinkoisia ja sateisia, tyyniä ja tuulisia, kirkkaita ja harmaita päiviä. Ihan niin kuin elämässäkin. Toiset päivät ovat parempia kuin toiset, mutta jokaisella päivällä on yhtä tärkeä merkitys. Jokainen niistä on osa elämääni, minun matkaani. Ilman myrskyisiä ja sateisia päiviä, en osaisi arvostaa ihanan aurinkoisia päiviä.

"Freedom is not worth having if it does not include freedom to make mistakes."
-Gandhi

Toiset saavat osakseen enemmän myrskyjä kuin toiset, mutta se tekee heistä monella tapaa vahvempia verrattuna niihin, jotka kulkevat aina päivänpaisteessa. Täällä ollessani olen myös tajunnut, miten pieniä omat myrskyni ovat olleet verrattuna monien muiden hurrikaaneihin. Jos he pystyvät hymyilemään kaiken sen jälkeen, niin enköhän minäkin pysty.
 
"Streght does not come from winning. Your struggles develop your strenghts.
When you go through hardships and decide not surrender, that is strenght."
-Gandhi
 
Tällä hetkellä tuntuu, että tämä matka ja täällä muodostuneet ajatukset ovat todella muuttaneet minua. Että olen jo nyt saavuttanut matkalleni asettamani tavoitteet. Oppinut näkemään elämäni uudesta näkökulmasta, alkanut arvostaa sitä enemmän ja löytänyt taas itseni. En edelleenkään ole täydellinen ihminen, mutta riitän tällaisena. Olen ylpeä saavuttamistani asioista ja siitä kuka olen. Ja haluan tulevaisuudessa tehdä vielä paljon hyvää itselleni ja etenkin muille.
 
"It's easy to stand in the crowd, but it takes courage to stand alone."
-Gandhi

 
Sydän kiitollisena jo kaikista saamistani uusista kokemuksista ja ajatuksista suuntaan kohti seikkailuni toista puolikasta. Se tulee sisältämään ainakin vaikeat hyvästit lapsille, jotka ovat muuttaneet elämääni ja paljon matkustamista ihan vain itseni kanssa. Jännittää ja kauhistuttaa vähintään yhtä paljon kuin Helsingistä lähtiessäni. On kuitenkin vain luotettava, että tämä polku on tehty minua varten ja se kuljettaa minut monien mutkien kautta lopulta ehjempänä takaisin kotiin.


4 kommenttia:

  1. Olipa taas kaunis ja ajatuksia herättävä teksti kera upeiden kuvien! Ihanaa matkan toista puolikasta ja tsemppiä lasten hyvästelyyn. Ja ennen kaikkea turvallista sellaista <3

    VastaaPoista
  2. Kauniita kuvia ja ihania ajatuksia. Kaikki elämässä pohjautuu itsensä löytämiseen, hyväksymiseen ja rakastamiseen. Ja muista sateen jälkeen paistaa aina aurinko! Sateiden ja auringon suuruuden päätät usein sinä itse. Onnellista ja turvallista loppumatkaa, nyt alkaa mammaakin jännittää. HALEJA M&M&M Mamma pääsee huomenna paratiisiin, KIRJAMESSUILLE

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos äiti <3 etenkin siitä, että mahdollistitte tämän matkan minulle! Haleja sinne kaikille ja nautinnollisia kirjamessuja :)

      Poista