sunnuntai 23. elokuuta 2020

Päiväretki Raaseporiin - Kolme upeaa kohdetta

Vietimme heinäkuussa paljon aikaa kotona ja jossakin vaiheessa alkoi olla sellainen olo, että olisi kiva käydä vähän jossain kotinurkkia kauempana. Olin jo pidempään haaveillut retkestä Raaseporiin, jossa näytti olevan paljon kauniita kohteita koluttavaksi. Helsinkiin oli luvattu sadetta eräälle päivälle, mutta Raaseporin kohdilla piti olla sateeton päivä. Niinpä pakkasimme porukkamme tavaroineen autoon ja lähdimme köröttelemään kohti Raaseporia.

Ajomatka kesti noin tunnin ja Aarni sai sopivasti nukuttua aamupäikkärinsä autossa. Ensimmäinen kohteemme oli upea Mustion linna. Se rakennettiin vuosina 1783-1792 Magnus Linder II toimesta. Kyseessä on Suomen suurin ei-kirkollinen puurakennus. Nykyään alueen rakennuksissa toimii mm. museo, hotelli ja ravintola. Puista päärakennusta ympäröi upea englantilaistyylinen puisto, joka on yksi Suomen suurimmista yksityisistä puistoista.

Emme käyneet itse päärakennuksessa, vaan kuljimme pitkin linnan puutarhaa ja tiluksia. Niin upean tunnelmallinen paikka kaikkine rakennuksineen, patsaineen ja istutuksineen. Erityisesti mieleen jäivät upeat kasvien peitossa olevat tallirakennukset, kaunis huvimaja ja ihana veden päälle rakennettu lummepolku. Kävimme myös tien toisella puolella katsastamassa Mustion kirkon. Tuonne pitäisi kyllä päästä oikein ajan kanssa ja olisi aivan ihanaa yöpyäkin Mustion linnan hotellissa.

Mustion linnalta jatkoimme matkaa Fiskarsiin, jossa olin itse käynyt viimeksi joskus teini-ikäisenä. Fiskarsin rautaruukki on perustettu vuonna 1649 ja nykyään sen vanhoissa rakennuksissa toimii aktiivinen käsityöläis- ja taiteilijayhteisö. En muistanut ollenkaan, miten laaja ja kaunis Fiskarsin ruukkialue oikein onkaan. Ihmisiä oli paljon, mutta onneksi myös tilaa oli riittävästi.

Kävimme lounaalla Wärssyssä ja kävelimme ympäri upeita rakennuksia ja miljöötä ihastellen. On vaikea uskoa, että kyseessä on tosiaan ruukki ja rakennukset ovat aikanaan olleet teollisuuskäytössä, niin kauniita ne ovat. Voi että, kun nykyäänkin panostettaisiin tehtaiden ulkonäköön samalla tavalla. Fiskarsissa olisi ollut valtavasti pieniä putiikkeja ja siellä olisi helposti saanut vietettyä koko päivän. Kauppojen kiertäminen sai kuitenkin jäädä toiseen kertaan, koska halusimme vielä  ehtiä kolmannelle kohteellemme ennen kotimatkaa.

Viimeiseksi ajelimme Raaseporin linnalle, jossa pääsin vinguttamaan museokorttiani pitkästä aikaa. Laitoimme Aarnin kantorinkkaan, jotta kulkeminen linnanraunioilla olisi helpompaa. Linna mainitaan historiallisissa dokumenteissa ensimmäistä kertaa vuonna 1378 ja sen historiaan liittyy useita taisteluita. Raaseporin linna hylättiin jo 1500-luvulla, jonka myötä alkoi sen raunioituminen. Linnaa on restauroitu useita kertoja ja mielestäni se oli yllättävän hyvässä kunnossa rauniolinnaksi.

Linnan sisällä pystyi kiertämään useassa kerroksessa ja sitä ympäröi vehreä jokisuisto. Linnakierroksen jälkeen teimme vielä lyhyen kävelyn Lemmenpolkua pitkin, jossa näimme paljon hevosia ja kaunista luontoa. Aarni viihtyi kantorinkassa todella hyvin ja ihmetteli linnaa ja sen ympäristöä innosta hihkuen.

Sitten olikin aika hypätä autoon ja kääntää nokka kohti kotia. Aarni otti vielä lyhyet päiväunet matkalla ja kotiin palasimme viiden aikoihin. Liikkeellä olimme siis täyden työpäivän verran (9-17) ja se kyllä tuntui, kun pääsimme takaisin kotiin. Kaikki kolme kohdetta olivat jokainen upeita omalla tavallaan ja varmasti tulemme palaamaan Raaseporiin vielä uudemmankin kerran. Aivan loistava päiväretkikohde Helsingistä käsin.

1. Ihana reissu ollut teillä jälleen. 🥰 Mekin aikanaan suht samanlainen reissu tehdään. 😊