maanantai 13. tammikuuta 2020

Syyslomailua Tallinnassa

Vielä olisi viimeiset palat 2019 reissuvuodesta jakamatta täällä blogin puolella. Lokakuun puolivälissä teimme nimittäin miehen kanssa viimeisen reissun kahdestaan. Koska laskettu aika alkoi olla jo sen verran lähellä, valitsimme kohteeksi helpon ja läheisen Tallinnan, jossa vietimme kaksi yötä Tallink Spa & Conference hotellissa, joka sijaitsee aivan sataman ja vanhankaupungin läheisyydessä. Koska kyseessä oli koulujen syyslomaviikko, olivat laivat ja hotelli aivan täynnä, mutta pystyimme kuitenkin viettämään rentouttavan pikaloman nauttien kylpylästä, ruuasta ja rennosta kuljeskelusta ympäri Tallinnaa.

Menomatkalla vietimme lähes koko laivamatkan brunssiherkkujen äärellä. Olisi tehnyt niin paljon mieli syödä kaikkia kylmäpöydän antimia, mutta pysyin tiukkana raskausajan rajoitusten suhteen. Onneksi buffetista löytyi paljon herkkuja myös ruokarajoitteiselle. Saavuttuamme Tallinnaan kävelimme hotellille ja saimme heti huoneemme. Päikkäreiden jälkeen lähdimme kävelemään päämäärättömästi Tallinnan vanhassakaupungissa. Nautimme kauniista syyspäivästä ja ihastelimme vanhankaupungin rakennuksia ja rauhallisia katuja. Kävimme syömässä vielä ennen paluuta hotellille, jossa suuntasimme rentoutumaan kylpylän altaisiin ja saunoihin loppuillaksi.

Toinen päivämme Tallinnassa oli kovin sateinen ja päädyimmekin viettämään sen lähes kokonaan sisätiloissa. Runsaan aamiaisen jälkeen otimme uberin Telliskiven alueelle, joka toimii Tallinnan luovana keskuksena. Vanhoissa teollisuusrakennuksissa sijaitsee lukuisia studioita, luovia yrityksiä, pieniä designkauppoja, ravintoloita, kahviloita ja gallerioita. Alue on rosoisen tyylikäs ja täynnä katutaidetta. Viime kesänä Telliskiveen aukesi myös Fotografiska eli tukholmalaisen valokuvataiteen museon satelliittigalleria. Galleriassa on esillä vaihtuvia valokuvanäyttelyitä, joista kävimme katsomassa kaksi.

Toisessa näyttelyssä oli esillä Kirsty Michellin lumoavan kauniita kuvia, jotka olivat täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Luonto oli otettu upeasti mukaan kuviin, mistä pidin erityisesti. Kuvien väriloisto oli mieletön ja ne veivät mukanaan lumottuun satumaailmaan.

Toinen näyttely puolestaan oli paljon humoristisempi. Esillä oli Alison Jacksonin kuvia, joissa on lavastettu hauskoja kuvia tunnettujen ihmisten kaksoisolentojen avulla. Yhdennäköisyys kuvissa oli välillä todella hämmentävä ja huumorin kohteena olivat mm. Donald Trump, Englannin kuningasperhe, Kardashianit ja monet muut julkisuuden henkilöt.

Pidin kovasti molemmista näyttelyistä ja suosittelen kyllä Fotografiskassa käyntiä, jos sille on aikaa Tallinnan visiitillä. Rakennuksen yläkerrassa sijaitsee ravintola, jossa kävimme teellä ystäviemme kanssa, jotka olivat samaa aikaa käymässä Tallinnassa. Kesäaikaan siellä on auki myös terassi, josta on kivat näkymät Tallinnaan.

Näyttelyn jälkeen kiertelimme Telliskiven alueen putiikeissa, jonka jälkeen poikkesimme syömään F-Hoone ravintolaan. Paikka vaikutti olevan todella suosittu, enkä yhtään ihmettele, koska ruoka oli todella hyvää ja vielä suht edullista. Telliskivestä palasimme takaisin hotellille, jossa vietimmekin taas loppuillan spassa rentoutuen.

Lähtöpäivänä menimme vielä vanhaankaupunkiin kiertelemään, koska ilma oli kauniin aurinkoinen. Teimme muutamia ostoksia ja poikkesimme aivan ihanaan Tassikoogid kahvilaan. Kahvilan sisustus oli vähintään yhtä makea kuin sen tarjoamat kuppikakut ja muut herkut. Syötävän söpöä!

Lopulta oli aika palata satamaan ja jatkaa herkuttelua vielä laivan buffetin äärellä ennen kotiinpaluuta. Reissu oli juuri niin rentouttava kuin tuossa tilanteessa toivoimmekin ja tuntui paljon pidemmältä kuin oikeasti olikaan. Tallinnassa on tullut vietettyä ihan liian vähän aikaa, kun harvemmin siellä on tullut edes yövyttyä. Todella kiva ja tunnelmallinen kaupunki, etenkin silloin kun suurimmat turistimassat eivät ole liikkeellä. Luulenkin, että Tallinnaa, ja ehkä Viroa muutenkin, tulee koluttua nyt lähivuosina enemmänkin, kun se olisi niin helppo reissukohde myös lapsen kanssa.

Semmoinen oli vuoden 2019 viimeinen reissu. Saas nähdä, mitä kaikkea vuosi 2020 tuo reissurintamalla, vaikka ainakin alkuvuosi kuluukin varmasti Suomen rajojen sisäpuolella. Ainakin luvassa on uusia kokemuksia, kun matkassa on tuo pienin perheenjäsenemme <3

1. Ihanan rentouttavalta lomalta kuulosti. 🥰 Mekin joskus jossain vaiheessa neidin kanssa Tallinnassa vierailemme, kunhan vain saisin joskus uusittua meidän passit. 😅 On tosiaan helppo kohde lapsen kanssa aloitettavaksi ulkomaiden valloitus. 😊

1. Sitä se kyllä oli <3 Tallinna on kyllä helppo matkakohde ja sieltä löytyy paljon kaikkea kivaa tekemistä niin lapsille kuin aikuisillekin :)

2. Myös meille tuo Tassikoogig on paras kahvila Tallinnassa. Edellisellä reissulla sen löysimme. Mennään kyllä toistekin.

1. Kiva kuulla :) On kyllä aivan ihana paikka, täytyy ehdottomasti mennä toistekin.