perjantai 11. tammikuuta 2019

Rentoa rantaelämää Noosa Headsissa ja Whitsunday Islandilla

Tällä viikolla arki on oikein kunnolla lävähtänyt kasvoille superpitkän loman jälkeen. Olen aloitellut yhteisöpedagogin opintojani Humanistiseen ammattikorkeakouluun, joita pitäisi kevään aikana saada suoritettua 55 opintopistettä. En vaan yhtään tiedä miten. Ja tietysti onnistuin myös heti kättelyssä saamaan itselleni ihan kunnon flunssan kuumeineen ja yskäkohtauksineen, joka tietysti auttaa opiskeluintoa entisestään. Koska todellisuus ahdistaa tällä hetkellä ehkä hieman, ajattelin paeta sitä vielä hetkeksi Australian auringon lämpöön matkamuistelujen muodossa.

Sydneystä lensimme Queenslandiin Sunshine Coastille, koska muuten olisimme viettäneet lähes koko kolme viikkoa bussissa istuen. Australiassa välimatkat ovat käsittämättömän pitkiä ja moni kartalla lyhyeltä näyttävä matka saattaa olla lähemmäs tuhat kilometriä. Sen takia päädyimme ostamaan myös yhden maan sisäisen lennon. Emme yöpyneet Sunshine Coastilla, vaan jatkoimme siitä matkaa pienempään Noosa Headsiin, jossa meitä odotti viihtyisä Airbnb-asunto.

Meillä ei ollut suuria suunnitelmia näille päiville, koska tarkoituksena oli vähän hidastaa tahtia hektisten suurkaupunkien jälkeen. Nautimme auringosta, lämmöstä ja uimisesta ihanan virkistävässä meressä ja Noosa Riverissa, jonka rannalla oli toinen toistaan isompia taloja. Noosa Heads oli sopivan pieni paikka, josta löytyi kuitenkin kaikki tarvittavat palvelut (kuten meksikolainen ravintola, josta sai jättimäisiä mansikkamargaritoja :D)

Viimeisenä päivänä vuokrasimme auton ja kiertelimme sillä lähialueita. Sää oli poikkeuksellisen pilvinen, mikä mahdollisti myös muun kuin vesiliikunnan. Niinpä teimme pienen vaelluksen Noosa National Parkissa. Rantaa pitkin kulkeva reitti kulki välillä upeissa metsämaisemissa ja välillä siltä taas avautuivat kauniit maisemat lähes autioille rannoille. Kävelimme Fairy Poolseille asti, josta olin nähnyt upeita Instagram-kuvia ja tarkoituksenamme oli pulahtaa niissä. Todellisuus olikin aivan toinen, kun paikalla oli vain yksi "allas", johon aallot tyrskysivät täysillä ja joka oli täynnä turisteja. Niinpä palasimme takaisin ja siirsimme uimaretkemme toiseen paikkaan.

Noosa Headsista matkamme jatkui 15 tunnin bussimatkalla Airlie Beachille, mikä oli taas aikamoista tuskaa. Lohtua toi se, että tiesin loppujen bussimatkojen olevan huomattavasti lyhyempiä. Saavuimme Airlie Beachille kymmenen aikaan aamulla ja ihanaksi yllätykseksi meidän majoitus odotti jo valmiina, kun saavuimme Martinique Whitsundayhin. Meillä oli todella iso ja viihtyisä huoneisto, jossa oli parveke merinäköalalla. Parasta oli kuitenkin upea infinity pool, josta oli hienot näkymät yli Airlie Beachin, kiitos majapaikan korkean sijainnin. Tämä kuitenkin aiheutti myös hieman tuskan hikeä, kun oli aika lähteä ostoksille alas mäeltä ja kivuta se ylös lähes 40 asteen lämmössä. Sen takia vietimmekin lähes kaiken ajan nauttien majoituksestamme ja etenkin sen uima-ja porealtaasta, joissa saimme lillua lähes aina kahdestaan.

Airlie Beachilla kävin jo vuonna 2006 kielikurssin aikana, joten se oli minulle paikkana ennestään tuttu. Sen takia tiesin myös, että itse Airlie Beach ei ole kummoinen paikka, mutta se toimii porttina upeille luonto- ja rantaelämyksille. Sen takia varasimme yhdelle päivälle veneretken, jossa yhdistyi snorklaus, hienot maisemat ja upeat rannat. Snorklauksesta kertoilen enemmän omassa postauksessaan ja nyt keskityn vain upeisiin Whitsundayn saariin.

Vaikka ilma oli sumea (todennäköisesti läheisistä maastopaloista johtuen) mykistivät saaren rannat kauneudellaan. Vesi oli uskomattoman kirkasta ja hiekka valkoisinta, jota olen koskaan nähnyt. Oli ihanaa vain lillua matalassa vedessä ja nauttia siitä kaikesta kauneudesta. Etenkin, kun tiesi, että vaihtoehtona olisi "nauttia" marraskuusta Suomessa. Koko tuo paikka tuntui jotenkin aivan epätodelliselta. Välillä tosin oli noustava vedestä pelastamaan tavaroitamme, jotka olivat kerta toisensa jälkeen jäämässä vuoroveden alle.

Vaikka saarille tehdään paljon turistiretkiä, oli rannalla sopivan väljää ja omaa tilaa oli ihan tarpeeksi. Saarille tehdään myös useamman päivän kestäviä purjehduksia, mitkä ovat varmasti myös ihania elämyksiä. Meidän aikatauluun (ja budjettiin) sopi kuitenkin paremmin tällainen päiväretki, jossa kerkesi nähdä ja kokea sopivan paljon. Retki maksoi noin sata euroa per henki ja sisälsi snorklausvälineiden lisäksi monipuolisen buffetlounaan ja kuljetukset majapaikasta satamaan ja takaisin (joiden aikana meitä viihdytti hieman maanisesti vitsiä heittävä, mutta juuri siksi niin hauska kuski). Jos oikein muistan, niin kyseinen firma taisi olla nimeltään Red Cat Adventures.

Kyllä kelpaisi pulahtaa noihin vesiin tälläkin hetkellä. Sauna ja suklaa toimikoot tänään noiden paratiisirantojen korvikkeena. Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

1. Kyllä noihin vesiin niin mieluusti pulahtaisi, kuin hytistä Suomen kylmyydessä.!
    Ihanaa viikonloppua teillekkin.! <3

1. No niinpä! Mutta onhan toi lumi tietysti vielä valkoisempaa kuin tuo hiekka, täytyy nauttia siis siitä :D Ihanaa viikonloppua myös sinne <3