perjantai 4. tammikuuta 2019

Great Ocean Road ja Australian suloisia eläimiä

Hyvää uutta vuotta kaikille! :) Ennen katsetta tulevaisuuteen palataan vielä viime vuoden puolelle maailmanympärimatkamme viimeisille osuuksille Australiaan. Minulle ehdottomasti tärkein syy aloittaa Australian seikkailumme Melbournesta oli se, että sieltä käsin oli mahdollista tehdä päiväretki Great Ocean Roadille. Olin jo pidempään ihaillut kuvia tuon Victorian rannikkoa kulkevan 400 kilometriä pitkän maisematien varrelta, joten sinne oli päästävä tiukasta aikataulustamme huolimatta.

Koska mies oli tässä vaiheessa jo kaikesta ajamisesta aika uuvuksissa ja meillä oli ainoastaan yksi päivä varattuna Great Ocean Roadille, päätimme suosiolla ottaa valmiin päiväretken reitille Wild Wombat Escape Toursin kautta. Matkaan lähdimme jo ennen seitsemää aamulla välttääkseemme Melbournen keskustan aamuruuhkan. Matkaa taitoimme pienessä kahdentoista hengen ryhmässä mukavan oppaamme Chrisin kertoessa sopivasti faktaa ja fiktiota ohikiitävistä paikoista ja maisemista. Juuri tuolle päivälle osui vielä ihanan aurinkoinen ja lämmin päivä, jolloin maisemat pääsivät todella oikeuksiinsa.

Matkalla tien päänähtävyydelle eli Kahdelletoista Apostolille teimme muutamia pysähdyksiä maisemien ja eläinten bongaamista varten. Teimme myös lyhyet kävelyt kauniille Split Point Lighthouselle ja halki vehreän sademetsän. Retkilounaan jälkeen jatkoimme ajelua vaihtelevissa maisemissa ja lopulta saavuimme Kahdentoista Apostolin luokse. Kyseessä on siis upea kalkkikivimuodostelma, joka koostuu useammasta merestä nousevasta kivestä. Kahtatoista niitä ei ole koskaan ollutkaan ja meri tietysti kuluttaa jäljellä olevia jatkuvasti aalloillaan.

Twelve Apostles on Great Ocean Roadin suosituin nähävyys, mikä näkyi myös turistien määrissä. Tien varrelta löytyy kuitenkin myös muita upeita kallikivimuodostumia, jotka kannattaa käydä katsastamassa samalla reissulla. Ainakin The Razorback, Island Arch, Loch ja Gorge sekä London Bridge olivat todella näkemisen arvoiset

Great Ocean Road oli todella upea kokemus ja jälkikäteen harmittaa ainoastaan se, ettei sille ollut enemmän aikaa. Sen maisemia, luontoa, eläimistöä ja pikkukyliä ihastellen olisi helposti saanut kulumaan kokonaisen viikon. Mutta tuollaisella kahdentoista tunnin päiväretkelläkin ehti nähdä yllättävän paljon, vaikka suurin osa ajasta kuluikin autossa istumiseen.

Tuon päivän aikana teimme myös Australian ensimmäiset eläinbongaukset. Kenguruita pysähdyimme tarkkailemaan paikallisen golfkentän reunalle ja näimme myös yhden puussa nukkuvan koalan sekä erilaisia lintuja.

Australian suloisiin eläimiin tutustumista jatkoimme Sydneyssä, jossa vietimme yhden päivän Featherdale Wildlife Parkissa. Puistossa pääsi seuraamaan kenguruita, koaloja ja monia muita eläimiä aivan lähietäisyydeltä. Puistossa on ainoastaan Australian luonnossa eläviä lajeja aina vompateista krokotiileihin ja emuista pingviineihin.

Liput puistoon maksoivat 32 Australian dollaria per aikuinen. Eläimillä vaikutti olevan puistossa hyvät oltavat ja siellä oli myös mukavan vähän ihmisiä verrattuna esimerkiksi keskustan Taronga Zoohon, jossa kävin edellisellä Sydneyn vierailullani. Tietysti kulkeminen puistoon kesti pidempään, koska se sijaitsee kauempana keskustasta juna- ja bussimatkan päässä. Mutta kaiken kaikkiaan voin suositella Featherdalea, jos haluaa saada hyvän kokonaiskatsauksen Australian upeaan eläimistöön.

Monta kertaa Australiassa mietin, miksei Suomessakin voisi olla kaikkia suloisia ja mielenkiintoisia eläimiä, joita näkisi ihan arkisilla kävelylenkeillä. Toisaalta olen ihan onnellinen, että kaikki  Australian myrkkykäärmeet ja -hämähäkit, meduusat, hait ja krokotiilit eivät ole luonnossamme. Mutta yhden koalan olisin voinut ottaa mukaan, ne ovat vain niin käsittämättömän söpöjä otuksia <3

Ihan hassua, kun tuntuu, että tuosta kaikesta olisi jo kulunut ikuisuus, kun sitä on jo niin vahvasti takaisin täällä Suomen elämässä. Reissussa tuntui, ettei Suomeen paluu koita koskaan ja nyt taas siltä, että tapahtuiko tuo kaikki todella meille. Onneksi täällä blogissa pääsee palaamaan tuon upean matkan tunnelmiin vielä monta kertaa.

Ihanaa viikonloppua kaikille! :)