perjantai 4. elokuuta 2017

Rakkautta kesäisessä Hailuodossa ja Oulussa

Viime viikolla lähdimme avomiehen kanssa kesän viimeiselle reissulle kohti Oulua. Siellä vierähtikin lopulta kokonainen viikko, joten nyt alan vasta päästä takaisin blogin pariin. Tuon reissun aikana yövyimme myös yhden yön Oulun edustalla sijaitsevalla Hailuodon saarella, josta tulikin sitten koko kesän ikimuistoisin hetki.

Suomen kesäkin näytti vaihteeksi ihania puoliaan ja saimme nauttia ihanan aurinkoisista ja helteisistä päivistä matkamme aikana. Ainoa huono puoli oli se, että helteet houkuttelivat liikkeelle myös muut ihmiset ja saimme viettää keskiviikkona kaksi tuntia Hailuodon lauttajonossa.

Kun pääsimme lopulta saarelle, ajoimme suoraan sen läpi sen toiseen päähän, missä sijaitsee Marjaniemen kalastussatama, jossa yövyimme Luotsihotellissa. Huone oli hyvää perustasoa ja ikkunasta aukesi hieno näkymä avomerelle.

Ennen illallista teimme kävelyn ohi hurmaavien, punaisten kalastajamökkien kohti pitkää hiekkarantaa. Hailuoto on kuuluisa upeista hiekkadyyneistään. Maa kohoaa Hailuodossa lähes sentin vuodessa, minkä takia sen rannat ovat jatkuvan muutoksen alaisena. Se on Perämeren suurin saari, jossa elää edelleen lähes tuhat ihmistä. Kävelyn jälkeen söimme vielä ihanan illallisen hotellimme terassilla ja nautimme upeasta kesäillasta.

Seuraava aamu alkoi taas aurinkoisena ja aamiaisen jälkeen käväisimme pienessä käsityöpuodissa ja luontonäyttelyssä hotellin tiloissa. Sen jälkeen suuntasimme taas nauttimaan auringosta rannalle. Avomieheni oli sopinut meille opastetun kierroksen hotellimme vieressä sijaitsevaan Marjaniemen majakkaan kahdelta. En ollut koskaan aiemmin vieraillut majakassa, joten jo se itsessään oli mahtava kokemus huolimatta oppaan monotonisesta puheesta. Kierroksen jälkeen jäimme majakan huipulle kahdestaan, jolloin avomieheni yllätti minut polvistumalla eteeni ja kosimalla. Onnenkyynelissä vastasin tietysti myöntävästi.

Olen vain niin uskomattoman onnellinen, että olen vihdoin löytänyt rinnalleni ihanan ja hyvän ihmisen, joka rakastaa minua sellaisena kuin olen. Vaikka meillä ei ole takana vuosien yhteistä historiaa, hän on elänyt rinnallani elämäni rankimman ja synkimmän ajanjakson ja nähnyt minut heikoimmillani. Hän on joutunut jakamaan kanssani aivan liian monta huonoa päivää, kuivannut aivan liian monet kyyneleeni ja valanut minuun lukuisia kertoja toivoa paremmasta tulevasta. Hän on huolehtinut minusta ja meidän kodista, kun minulla ei ole ollut voimia siihen.

Vaikka olemme monissa asioissa toistemme vastakohtia, olemme oppineet ymmärtämään ja hyväksymään sen, ettei meidän tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta voimme silti rakastaa toisiamme koko sydämestä. Hänen kanssa riidellessä minulla ei ole koskaan sellaista oloa, että hän häipyisi äkillisesti elämästäni. Hän tuntuu kaikilla tavoilla oikealta ja varmalta. Hänen kanssaan minun ei tarvitse epäillä tai pelätä. Ja hänen kanssaan minun ei tarvitse esittää tai piilotella itseäni.

Lounastimme kosinnan jälkeen vielä Marjaniemessä, josta lähdimme ajelemaan ympäri Hailuotoa. Kävimme muun muassa Pöllän mahtavalla ranta-alueella, jossa lampaat löhöilivät rantaruohikossa ja vesi oli uskomattoman lämmintä ja matalaa. Vierailimme myös Luovon Puojissa, Galleria Luodossa ja Pariton kuppi kahvilassa. Ennen lauttarantaan siirtymistä kävimme vielä ihmettelemässä Ulkokarvossa sijatsevaa Organum tilataideteosta, joka koostuu kolmesta betonisesta kupolista, joilla on kaikilla oma resonanssinsa.

Hailuodosta palasimme takaisin Ouluun, jossa vietimme loppuviikon. Perjantaina nautimme kesäisestä ilmasta Qstock-festivaaleilla, jonka lavoille nousivat muun muassa Chisu, Apulanta, Egotrippi ja Haloo Helsinki!

Kiertelimme Oulua paljon pyörillä ja tutuiksi tulivat monet ihanat paikat, kuten Torinranta, Rotuaari, Pikisaari, Hietasaari, Nallikari ja Ainolan puisto. Yhtenä iltana ajelimme Kiiminkiin ihastelemaan upeita Koitelin Koskia. Toisena iltana taas kävimme syömässä parhaat pannukakut, joita olen koskaan maistanut, Pannukakkutalossa.

Kokonaisuudessaan matkamme oli todella onnistunut ja ihastuin kesäiseen Ouluun ja Hailuotoon. Voin lämpimästi suositella niitä molempia kesäreissun kohteiksi. Tuo hetki majakassa ei unohdu varmasti koskaan ja 27.7.2017 säilyy aina yhtenä elämäni tärkeimpänä ja onnellisimpana päivänä. Toivon koko sydämestäni, että meillä on edessä pitkä yhteinen matka, joka sisältää paljon myös niitä valoisampia aikoja <3

Ihanaa viikonloppua kaikille! :) Nyt, kun olen taas kotosalla, yritän saada jonkinlaisen rytmin tähän kirjoitteluun. On niin monta tarinaa kerrottavana tältä kesältä ja ehkä kirjoittaminen auttaisi minua myös jäsentelemään omaa elämääni, joka on melkoinen mylläkkä tällä hetkellä. Palailen siis asiaan toivottavasti jo melko pian!

1. IHANAA! <3 Paljon paljon onnea teille kummallekin! ^^ Häitä odotellessa ;)

1. Kiitos paljon Ida <3 Kyllä niistä häistäkin varmasti kuullaan vielä ;)