keskiviikko 14. lokakuuta 2015

MatkaMuistoja: Islanti

Huh, neljännes lukuvuodesta selätetty ja nyt on aika nautiskella ensimmäisestä palkallisesta syyslomasta. Tulee kyllä loma todella tarpeeseen, vaikka olenkin viihtynyt hyvin työssäni. Nyt aion ryhdistäytyä bloginkin suhteen ja aloitan kirjoittamalla vihdoinkin ne Islannin matkamuistelut. Islanti kuuluu yksiin upeimpiin maista, joissa olen vieraillut, joten se todella ansaitsee kunnollisen matkakertomuksen.

Kesällä 2011 suuntasimme heti Lapin matkamme jälkeen Islantiin exän kanssa. Majoituimme ihan Reykjavikin keskustaan CenterHotel Arnarhvolliin. Voin suositella tuota hotellia lämpimästi. Se on keskihintainen, loistavalla sijainnilla ja muutenkin viihtyisä hotelli. Ikkunastamme aukesivat näkymät merelle ja vuorille. Aamiaisella taas saimme ihastella ympärillä aukeavaa kaupunkia. Vaatimaton hotellirakennus (ei kannata antaa ulkonäön pettää!) sijaitsee aivan vuonna 2011 rakennetun konserttitalo Harpan vieressä.

Ensimmäisenä päivänä vain kiertelimme hotellimme lähistöä, puistoja ja satamaa. Reykjavik on kiinnostava sekoitus idyllisiä puutaloja ja moderneja rakennuksia ja sen koko keskusta-alueen pystyy näkemään kävellen. Sää on kesälläkin melko viileää ja sateisiin kannattaa varautua.

Satamasta lähtee lukuisia paatteja, joilla pääsee ihmettelemään valaita, delfiinejä ja muita mereneläviä kaupungin edustalle. Niistä yhdelle lähdimme toisena päivänämme.

Päivä oli yksi matkamme aurinkoisimmista ja saimme nauttia useamman tunnin kauniista maisemista. Veneretken aikana näimme paljon lintuja, lukuisia delfiinejä ja yksittäisiä valaita. Nautin kovasti siitä, kun koskaan ei voinut tietää, mistä seuraava evä pilkahtaa pintaan.

Islanti on niin täynnä upeita luonnonmuodostumia, maisemia ja retkimahdollisuuksia, ettei matkan ajaksi kannata jumittua vain Reykjavikiin. Vuokrasimme auton päiväksi ja lähdimme itsenäisesti kiertämään suosittua maisemareittiä Golden Circlea. Sen varrella sijaitsevat useat Islannin kuuluisimmista luonnonnähtävyyksistä.

Aluksi nautimme huikaisevan kauniista vuoristo- ja järvimaisemista ajellessamme kohti ensimmäistä pysähdyspaikkaamme Þingvelliria. Se on merkittävä sekä historiallisesti että geologisesti ja kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Islantilaiset aloittivat maakäräjien pitämisen siellä vuonna 930. Þingvellir sijaitsee Euroopan ja Amerikan mannerlaattojen törmäyspisteessä, joita kävimme ihmettelemässä.

Sieltä matkamme jatkui kohti Haukadalurin geotermistä aluetta, jossa sijaitsee useita kuumia lähteitä. Niistä suurin, Geysir, ei ihmisten roskaamisen takia enää syökse vettä ilmaan, mutta hieman pienempi Strokkur on hyvin aktiivinen. Se purkautuu muutaman minuutin välein syösten vettä 10-40 metrin korkeuteen. Satuimme yhden purkauksen aikana olemaan juuri väärässä paikassa ja se kasteli meidät läpimäriksi. Ei ollut kovin miellyttävää hytistä märissä vaatteissa mädän kananmunan hajuisena loppupäivää, mutta olihan se aikamoinen kokemus :D

Geysireiltä ajelimme hämmästelemään yhtä Islannin suurimmista vesiputouksista, Gullfossia. Putouksen jyrinän kuuli jo kauan ennen kuin sen näki, niin mahtava ääni sen vesimassoista lähti. Kyllä siinä jäi Oulangan Jyrävä aika pahasti kakkoseksi.

Putoukselta näimme myös vilauksen Langjökullin jäätikköä. Toivottavasti pääsisin tutustumaan siihen lähemmin jollakin toisella matkalla. Ajelumme jatkui halki vaihtelevien maastojen. Välillä ajelimme karujen kivikkojen välissä, välillä ympärillä avautui ikivanhaa merenpohjaa ja väillä taas niittyjä, joilla laidunsi suloisia lehmiä, lampaita ja islanninhevosia. Vaikka en ole yhtään hevosihminen, niin issikat on kyllä aika symppiksiä. Niillä ratsastaminen jäi kuitenkin myös kokematta tällä reissulla.

Päätimme yhdistää päiväreissuumme vielä yhden Islannin suosituimmista nähtävyyksistä, pulikoinnin Blue Lagoonissa. Kyseessä on siis geoterminen kylpylä, jonka hinnat ovat todella ylihinnoiteltuja. Mutta ei siitä pääse mihinkään, että tumma laavakivi yhdistettynä turkoosiin kuumaan lähteeseen, oli kerrassaan upea näky. Ja lämmittely tuli tosiaan tarpeeseen, kun oli hytissyt melkein koko päivän märissä vaatteissa.

Seuraavalle päivälle olimme varanneet koskenlaskuretken, josta minulla ei ikävä kyllä ole ollenkaan kuvia. Se oli kyllä tosi mahtava kokemus ja voisin lähteä koska vaan uudestaan. Meidän lautan kippari oli oikea vitsiniekka ja lopuksi hän sai meidät kaikki huijattua kaatumaan jääkylmään jokiveteen. Olimme myös varanneet paikat snorklausretkelle, mutta se peruuntui ylibookkauksen takia. Joten on monta syytä, miksi on vain pakko vielä päästä uudestaan tuohon maagiseen maahan.

Meillä kävi hyvä tuuri, kun matkamme loppupäähän osui paikallinen taiteiden yö, joka toi paljon vilinää kaupungin kaduille. Ilta kruunautui ilotulitukseen, jota pääsimme ihastelemaan hotellin sängyssä maaten. Harvemmin sitä saa noin upeaa ilotulitusta oman ikkunansa eteen.

Viimeiset päivät kuluttelimme Reykjavikin keskustaa ja kauppoja kierrellen ja lempiravintoloissamme syöden. Piipahdimme myös kaupungin maauimalassa, jossa pääsimme testaamaa yli 40 asteista lämpöallasta. Kävimme myös katsastamassa konserttitalon ja Hallgrímskirkjan (alkupään kuvissa näkyvän kirkon) sisältäpäin. Lopulta oli kuitenkin aika jättää haikeat hyvästit tuolle upealle maalle ja suunnata takaisin Suomeen.

Suosittelen ehdottomasti kaikille matkaa Islantiin. Se on todella ainutlaatuinen maa, jossa ei ihan heti lopu tekeminen kesken, ainakaan jos on yhtään kiinnostunut luonnosta. Sinne on lyhyt lentomatka ja sen kautta on helppo kulkea myös Pohjois-Amerikan itärannikolle. Ainoat huonot puolet, jotka tulevat mieleen, ovat melko kallis hintataso ja nopeasti vaihteleva sää. Mutta ne ovat mitättömän kokoisia miinuksia verrattuna siihen kaikkeen upeaan, mitä Islanti tarjoaa matkailijalle. Voi ei, nyt tuli kyllä ihan kauhea hinku takaisin noihin maisemiin!

Löytyykö lukijoista muita Islannille sydämensä menettäneitä tai siitä haaveilevia? :)