sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

Hiihtoloma Tahkolla

Vietimme maaliskuun alussa hiihtolomaa Tahkolla, mikä tuli niin tarpeeseen arkisen puurtamisen keskellä. Mukana olivat myös vanhempani ja molemmat veljeni perheineen. Ohjelma oli hyvin ulkoilupainotteista, koska halusimme lomailla mahdollisimman turvallisesti, vaikka Pohjois-Savon koronatilanne onkin hyvin maltillinen.

Ajomatka Tahkolle sujui yllättävän hyvin, koska pidimme kaksi pidempää taukoa ja Aarni nukkui matkasta lähes puolitoista tuntia. Saavuimme perille Tahko-Toursin lomakylään illansuussa. Majoituimme yhdessä vanhempieni kanssa rivitalohuoneistoon, johon mahduimme suht hyvin pienen sisustusoperaation jälkeen.

Ensimmäisenä päivänä tutustuimme kävellen lähiympäristöön. Tahko-Tours sijaitsee aivan Syväri-järven rannalla, ja iltapäivästä lähdimmekin testaamaan jäällä kulkevia latuja. Illalla paistoimme vielä makkaraa mökkikylän kodassa.

Seuraavana päivänä teimme oman perheen kesken retken Mäkiaution laavulle, josta avautui hienot näkymät Tahkon maisemiin. Evästauon jälkeen kävimme myös katsastamassa Mäkiaution rotkon.

Rotkolle ei olisi periaatteessa saanut mennä haastavien keliolosuhteiden takia, mutta ylöspäin kipuaminen onnistui silti suht vaivattomasti kaiteista kiinni pitäen. Rotko oli näyttävä kokonaisuus erilaisia kallioseinämiä, jotka olivat lumen, jään ja kuuran peitossa. Varmasti kiva retkikohde myös muina vuodenaikoina.

Iltapäivästä tein vielä hiihtolenkin kälyjen kanssa maastossa ja jäällä. Loppuilta kuluikin urheilusuoritusten jälkeen rennosti löhöillen ja saunoen.

Kolmantena päivänä meidän oli tarkoitus mennä laskettelemaan, mutta todella navakka tuuli muutti mielemme. Päivän ulkoilut hoidettiin kävelyn, luistelun ja pulkkailun merkeissä. Mökkikylän alueella oli pieni luistelukenttä ja ihan mahtava pulkkamäki, jossa Aarnikin pääsi ensimmäistä kertaa laskemaan mäkeä. Illalla menimme vielä syömään lomakylän ravintolaan, jossa olimme ainoa seurue koko iltana.

Lähtöä edeltävänä päivänä oli todella kova lumisade, mikä hankaloitti ulkoilua. Ennen sankinta pyryä ehdimme kuitenkin käydä poroajelulla jäällä. Rekiämme vetävät porot olivat aivan ihania. Toinen niistä tuli ihan lähelle ja nojaili välillä poskeani vasten <3 Aarni ei vielä kauheasti ymmärtänyt tuon elämyksen päälle, mutta minä nautin senkin edestä. Iltapäivästä teimme vielä äidin kanssa kävelylenkin tuulessa ja tuiskussa.

Kotimatka ei sujunut ihan niin joutuisasti, kun Aarni nukkui vain puoli tuntia ja sain pistää kaikki viihdyttäjäntaitoni peliin takapenkillä. Mutta kotiin pääsimme ilman suurempia huutoja. Selvästi Aarnikin alkaa vähän tottua autoiluun ja varmasti silläkin oli osuutta asiaan, että siirryimme turvakaukalosta turvaistuimeen, josta hän näkee paremmin ympärilleen.

Kokonaisuudessaan meillä oli tosi kiva loma, vaikka laskettelu jäikin tällä kertaa välistä. Tahko tarjosi monipuolisia mahdollisuuksia talviurheiluun ja voisin hyvin lomailla siellä uudelleenkin. Maisemanvaihdos teki niin hyvää ja reissun jälkeen on taas osannut arvostaa omaa kotia entistä enemmän. Kuvittelin jättäväni hyvästit talvelle Tahkolla, mutta lomamme aikana tänne Helsinkiinkin oli taas tullut kunnon talvi. Ihanaa, kun talvesta on saanut nauttia tänä vuonna kunnolla, mutta vähitellen mieli alkaa jo odottaa kevättä ja etenkin kesää.

1. Ihana loma ollut teillä taas.! 🥰💖💕 Voisin hyvin joskus itsekkin mennä tuonne. 😊

1. Loma teki kyllä niin hyvää <3 Lämpimästi voin suositella Tahkolla lomailua :)

2. Ihana ulkoiluloma ollut teillä! Meilläkin on ollut jo jonkun aikaa haaveina päästä käymään tuolla Tahkolla. Hieman kesää silmälläpitäen katsoin jo majoitus- ja aktiviteettimahdollisuuksia. Täytyy vain tarkkailla miten tämä koronatilanne tässä elää lähikuukausina.

1. Kiitos kommentista! Meille osui onneksi suurimmaksi osaksi todella hyvät ulkoilusäät lomalle. Tahkolla riittä kyllä varmasti tekemistä myös kesällä. Kunhan tosiaan tämä koronatilanne tästä lähtisi hellittämään.