tiistai 27. helmikuuta 2018

Tervehdys pohjoisesta!

Hiihtolomaa vietimme tänäkin vuonna Ylläksen mahtavissa maisemissa. Vaikka talvi on helmikuussa tullut myös tänne etelään, tunsin silti itseni ihan talvituristiksi Lapin lumimassojen äärellä. Puhtaan valkoiset auringossa kimaltelevat hanget ja tykkylumesta taipuneet puut tekivät maisemista taianomaiset.

Lensimme loman aluksi Ouluun, jossa vietimme viikonloppua. Maanantaina hyppäsimme Onnibussin kyytiin, joka vei meidät Ylläsjärvelle. Reilu viiden tunnin matka kului uskomattoman nopeasti upeita maisemia etupenkiltä ihastellen. Me kun innostuimme oikein törsäämään ja ostimme yläkerran maisemapaikat yhdeksällä eurolla :D

Päästyämme perille kävimme syömässä burgerit Café Pasilassa, jossa oli kyllä paras burgeri pitkään aikaan. Suosittelen maistamaan paikan savupekoniburgeria, jos sattuu olemaan tuolla päin nälkäisenä. Vatsat pulleina otimme taksin mökille, jota aloimme lämmittää takapihan maisemia ihmetellen. Olimme samassa mökissä myös viime vuonna, joten paikat olivat jo aika tuttuja. Koska sukset olivat vielä matkalla, pistimme jalkaan vuokramökin lumikengät ja teimme pienen kävelyn ennen saunaa ja pakollista lumihangessa pyöriskelyä.

Päivät kuluivat pitkälti hiihdellen ja olympialaisia seuraten. Yhtenä päivänä vierailimme Lainion lumikylässä, jonka pääteemana oli Game of Thrones. Ei voinut muuta kuin ihmetellä, miten upeita taideteoksia lumesta ja jäästä on mahdollista saada aikaan.

Osa huoneista on myös majoituskäytössä, mutta itse en tiedä, tarkenisinko yötä lumihotellissa. 15 euron pääsymaksulla sai kiertää koko alueen ja kierroksen jälkeen nautimme vielä minttukaakaot jääbaarissa. Lainion lumikylässä on vuosittain eri teema, joten siellä voi vierailla vaikka joka vuosi. Ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka, jos lomailee lähiseuduilla.

Laskettelemaan pääsimme tänäkin vuonna vain yhtenä päivänä, koska toisena päivänä tuuli oli jo parkkipaikalla niin kovaa, että päätimme säästää rahamme ja palata mökille. Toisella yrityksellä meitä onnisti ja keli oli ihanan aurinkoinen, josta nautimme koko päivän Ylläksen rinteitä laskien.

Onneksi rinteitä on Ylläksellä niin paljon, että sieltä löytää tällainen harvemminkin lasketteleva sopivia laskupaikkoja. Myöskään mitään älyttömiä ruuhkia ei ollut hisseillä eikä ravintoloissa. Ja pysyin pystyssä joka laskun, joten ihan täysin eivät laskettelutaidotkaan olleet päässeet vuodessa ruostumaan.

Vanhempani ja Tuomas perheineen olivat kanssamme samassa mökissä ja juuri ennen paluutamme myös Jaakko perheineen saapui viettämään hiihtolomaa mökille. Suuremmilta riidoilta vältyttiin tänäkin vuonna, vaikka tilat kävivät välillä vähän ahtaiksi. Meillä on koko perhe niin harvoin nykyään koolla, että oli taas mukavaa viettää aikaa yhdessä vähän enemmänkin. Lauantaina vietimme koko porukalla kotailtaa, jossa juhlimme muun muassa Iivon olympiakultaa ja Viron itsenäisyyspäivää. Siihen oli mukava lopettaa onnistunut hiihtolomaviikkomme Ylläksellä. Toivottavasti noihin maisemiin tulisi taas palattua jossain vaiheessa.

Ylläs on ykkönen <3

Blogissa tulee varmaan taas hiljaista hetkeksi, koska eilen varmistui, että lähden todella lyhyellä varoitusajalla Bhutaniin ja Nepaliin jo tämän viikon perjantaina. Sitä ennen pitäisi myös käynnistää muutto-operaatiota, jotta pääsemme muuttamaan uuteen kotiin maaliskuun loppuun mennessä. Kunhan elämä tässä taas jossain vaiheessa hieman rauhoittuu, skarppaan blogin suhteen. Kirjoitettavaa on vaikka kuinka, mutta muu elämä menee tällä hetkellä sen edelle. Instagramin puolella yritän sen sijaan olla aktiivinen myös matkan aikana, jos nettiyhteydet vain toimivat.

Nauttikaahan näistä jäätävän upeista talvipäivistä, niin pitkään kuin niitä riittää! :) Itse ajattelin suunnata jossain välissä myös meren jäälle, nyt kun se on pitkästä aikaan ihan kunnolla jäässä myös täällä etelässä <3