sunnuntai 17. joulukuuta 2017

Walesin etelärannikkoa ja hurmaava Tenby

Vietettyämme mukavan viikonlopun Bristolissa vuokrasimme auton ja suuntasimme kohti Walesia. Ensimmäinen määränpäämme oli Tenby, mutta halusin ehdottomasti poiketa reitiltä katsastamaan yhden maailman parhaimmista rannoista, Rhossili Bayn.

Niinpä käännyimme Swansean kohdalta kohti niemimaan kärkeä, jossa tuo kaunis ranta sijaitsee. Siihen asti olimme saaneet ajaa isoja moottoriteitä, joten shokki oli aika valtava, kun siirryimme Walesin maalaisteille. Kun se yhdistettiin ajamiseen väärällä puolella tietä, niin pelkääjän paikka oli todella nimensä veroinen. Ja tietysti niillä älyttömän kapeilla teillä piti tulla vastaan tasaisin väliajoin traktoreita tai muita isoja ajoneuvoja.

Onneksi maisemat perillä olivat kaiken sen pelkäämisen arvoiset. Tuuli tosin oli todella kovaa, koska hurrikaanin jäänteet olivat saapumaisillaan Walesin rannikolle illaksi. Mutta se ei onneksi haitannut merkittävästi maisemien ihastelua, vaikka jouduimmekin ihastelemaan niitä vähän kauempaa. Ei mikään ihme, että Rhossili Bay on valittu Euroopan parhaaksi rannaksi. Se on kerrassaan upea.

Aluksi kävimme lounaalla The Bay Bistrossa, josta oli kerrassaan mahtavat näkymät suoraan tuolle pitkälle hiekkarannalle, syksyiseen luontoon ja myrskyävälle Atlantille. Ja ruuatkin olivat oikein maukkaita. Lounaan jälkeen uskaltauduimme myös pienelle kävelylle lähemmäs rantaa. Hiekkaosuudelle asti emme kuitenkaan jatkaneet, koska jo metrejä ennen sitä tuuli pöllytti suun ja silmät täyteen hiekkaa.

Sen jälkeen edessä oli vielä jännittävä ajomatka perille Tenbyyn, josta olimme varanneet majoituksen kahdeksi yöksi. Tenby on noin 5000 asukkaan kylä Pembrokeshiren kreivikunnan rannikolla. Ilta oli jo pimenemässä, kun saavuimme perille ja myrskykin oli yltynyt entisestään. Niinpä kävimme vain pikaisesti syömässä ja päätimme jättää tarkemman tutustumisen seuraavalle päivälle.

Myrskyn jälkeinen aamu aukesi kauniin aurinkoisena ja lämpimänä. Tuhdin englantilaisen aamupalan jälkeen lähdimme kävelylle rannoille, jotka tekevät Tenbystä suositun vierailukohteen, etenkin kesäaikaan. Lokakuussa ihmisiä oli mukavan vähän ja rantoja pitkin pystyi kävelemään hyvin laskuveden aikaan.

Laskuveden aikaan on mahdollista myös vierailla Tenbyn edustalla sijaitsevalla St. Catherinen saarella ja linnakkeella. Linnake valmistui vuonna 1870 ja sen oli tarkoitus suojata Britanniaa Ranskan hyökkäyksiä vastaan. Noita hyökkäyksiä ei kuitenkaan koskaan tullut, joten linnoitus tykkeineen jäi käyttämättä. 1900-luvun alkupuolella se myytiin yksityiskäyttöön. Maailmansotien aikana linnoitus oli armeijan käytössä, jonka jälkeen se palautui jälleen yksityisomistajille. 1968-1979 linnoituksessa toimi eläintarha, jonka sulkeuduttua se oli pitkään tyhjillään. Siinä ajassa sen sisätilat pääsivät huonoon kuntoon. Linnakkeen tulevaisuus on vielä auki, mutta tällä hetkellä sitä kunnostetaan ja sinne tehdään opastettuja kierroksia.

Rannoilta siirryimme kiertelemään Tenbyn keskustaa ja ihastelemaan sen hurmaavia, värikkäitä taloja. Tenby oli muutenkin todella idyllinen kylä, jossa olisi viihtynyt pidempäänkin kuin vain kaksi yötä. Etenkin kun sieltä käsin on mahdollista tutustua laajemminkin Pembrokeshiren alueeseen.

Ostimme retkievästä Tenbystä ja lähdimme ajelemaan autolla tarkoituksenamme ajaa pidempikin pätkä Walesin etelärannikkoa. Hortoiltuamme ikuisuuden pikkuisia maalaisteitä jouduimme ikäväksemme toteamaan, ettei rantatielle ollut asiaa sinä päivänä. Armeija piti nimittäin omia panssarivaunuharjoituksiaan alueella. Niinpä jouduimme syömään eväät pellon laidassa kaukaista tulitusta kuunnellen.

Toivuttuamme pettymyksestä päätimme ajaa Pembroken linnalle, että saisimme edes jotakin nähtyä päivän aikana. Huono tuuri seurasi meitä kuitenkin sinnekin, koska linna oli pian sulkeutumassa ja tyydyimme kiertämään sen ainoastaan ulkopuolelta.

Emme suostuneet luovuttamaan, vaan käänsimme nokan vielä yhtä kohdetta ennen pimeän tuloa. Olimme saaneet ystävälliseltä majatajonpitäjältä vinkkejä lähialueen nähtävyyksistä ja yksi niistä oli Barafundle Beach. Pienen haahuilun jälkeen löysimme onneksi paikan, josta pystyi kävelemään rannalle. Jo matkalla maisemat olivat todella jylhät ja jyrkkien kallioiden päältä oli suora pudotus tyrskyävään mereen.

Myös itse Barafundle Beach oli kaunis ja lievitti vähän pettymystämme siitä, ettemme päässeet ajelemaan rantatietä pitkin aiemmin päivällä. Koska halusimme pois pikkuteiltä ennen pimeää, lähdimme kuitenkin melko nopeasti takaisin kohti Tenbya. Matkalla oli tosin pakko pysähtyä kuvailemaan lehmiä ja upeaa auringonlaskua pellonreunaan.

Näitä kuvia katsellessa en voi oikein vieläkään uskoa, että meillä oli niin hyvä tuuri ilmojen suhteen matkana aikana. Britannian lokakuu todella näytti meille parhaita puoliaan ja päivät olivat välilllä lähes kesäisen lämpimiä.

Kirjoittelen vielä jossakin vaiheessa loput tuosta reissusta, mutta nyt lähden valmistautumaan iltaa varten. Viivi on käymässä Suomessa ja lähdemme pian syömään ja sen jälkeen Ultra Bran keikalle <3