perjantai 9. elokuuta 2013

Paloja Prahasta

Sitten on kesän viimeinenkin reissu takana päin. Suuntasimme viime viikon perjantaina Viivin kanssa vihdoin Prahaan uudestaan viiden vuoden tauon jälkeen. Viisi päivää olivat täynnä upeita rakennuksia, kuumuutta, hyvää ruokaa, halpoja ostoksia, hienoja kokemuksia ja tietysti loputonta naurua ja kommelluksia. Kirjoittelen matkasta parissa osassa, jotta postauksista ei taas tulisi loputtoman pitkiä, niin että joku jaksaisi ehkä jopa lukea niitä ;D

Perjantai 2.8.2013 "Päivä, jolloin Praha valloitettiin uudestaan"

Vaikka vaellus- ja matkaväsymys painoivat vielä vähän, ei uudesta matkasta vaan voinut olla innostumatta. Etenkin, kun pääsin reissuun parhaimman ja rakkaimman ystäväni Viivin kanssa pitkästä aikaa ja vielä Prahaan, joka vei sydämemme jo ensimmäisellä kerralla. Vähän kyllä jännitti, jos Praha ei enää olisikaan entisensä.

Lensimme Prahaan perjantai-iltana Norwegianilla. Kuva lentoyhtiöstä pysyi edelleen hyvänä, ainoa ärsytystä aiheuttava asia olivat kanssamatkustajat, jotka ryysivät ja tunkivat niin paljon kamaa matkatavarahyllyille, ettei meidän laukuille meinannut enää löytyä tilaa. Niin ja eräs mies ei meinannut millään suostua lähtemään meidän paikoilta, koska ei halunnut istua niin edessä kuin missä oma paikka olisi ollut. Ihmiset, huoh! ;D

Lähdön riemua!

Olimme perillä Prahassa vasta puoli kymmenen aikaan illalla, joten otimme suosiolla taksin kentältä hotellille. Taksin hinnat olivat kyllä todella korkeat ja kävimme vielä tarkistamassa moneen kertaan, ettei meitä huijattu. 15 kilometrin matka maksoi yli 30 euroa!

No, onneksi alkujärkytys unohtui pian, kun näimme minne taksimme päätyi. Aivan ihana Florentina boat hotellimme, oli varmasti koko matkan positiivisin yllätys. Laiva oli siisti ja kodikas, huoneet näppärän kokoisia, henkilökunta ystävällistä, sijainti loistava, ruoka hyvää ja maisemat huoneen ikkunasta eivät olisi voineet olla paremmat.

Viisi yötä kahdelta hengeltä maksoi 300 euroa, joten hotelli oli tasoonsa nähden naurettavan halpa. Hotellilta pääsi nopesasti kävelemään sekä vanhaan kaupunkiin että Prahan linnalle päin, joten emme käyttäneet taksia tai julkisia ollenkaan koko matkan aikana. Laivassa oli myös upea aurinkokansi, jossa pystyi makoilemaan aurinkotuoleissa yömyöhään asti ihaillen Vltavan rantaa, Prahan linnaa ja muita upeita rakennuksia. Suosittelen kyllä kaikille Prahaan menijöille lämpimästi tuota ihanaa hotellia :)

Ikävä Prahan kotia!

Näkymät huoneemme ikkunasta päivällä, illalla ja yöllä <3

Jaksoimme tsempata itsemme vielä pienelle yökävelylle ihailemaan Prahan vanhan kaupungin upeasti valaistuja rakennuksia lämpimässä kesäyössä. Rakastuimme Prahaan samantien uudestaan, ihan niin kuin ensimmäiselläkin kerralla. Vaikka pallejaan kaiveleva mies yökerhon edessä olikin lähes vastustamaton näky, alkoivat silmät kuitenkin painaa sen verran, että palasimme melko nopeasti hotellille ja painuimme nukkumaan, jotta olisimme seuraavana päivänä pirteinä Prahaa varten.

Vanha kaupunki yöloisteessaan

Lauantai 3.8.2013 "Päivä, jolloin leikimme turisteja ja eksyimme"

Päätimme koluta Prahan nähtävyyksistä suuren osan jo heti ensimmäisenä päivänä, jotta ei tarvitsisi leikkiä tupputuristia muiden ihanien ihmisten kanssa joka päivä. Aloitimme aamun kuitenkin rennosti aamiaisella, jonka jälkeen siirryimme aurinkokannelle makoilemaan ja ihastelemaan Prahan upeita maisemia.

Otimme päivän ensimmäiseksi kohteeksi Prahan linnan, mutta matkanvarrella pääsimme ihastelemaan myös monia muita upeita rakennuksia. Helle oli tukahduttavan kuuma jo heti aamupäivästä, mikä todella tuntui ylämäkeä kiivettäessä.

Matkalla näimme muun muassa Kaarlen sillan, Wallensteinin palatsin puutarhoineen, upeita kirkkoja ja Tsekin kansalliskirjailijan Jan Nerudan kotitalon, joka kyllä tunnetaan paremmin Anun entisenä kotitalona ;D

Vlatavan jokimaisemia, Kaarlen silta ja Prahan linna. Onneksi päätimme kurkistaa alakulman kuvassa näkyvästä oviaukosta sisään, sillä sieltä löytyi...
...kaunis Wallensteinin palatsi puutarhoineen.
Maisemia ja rakennuksia matkan varrelta. Keskellä Anun entinen kotitalo, ei hassumpi paikka asua :)

Koska, joku neropatti on joskus sanonut, että paras tapa tutustua uuteen kaupunkiin on eksyä, päätimme noudattaa neuvoa ja onnistuimme kadottamaan maailman suurimman muinaislinnan näköpiiristämme, mikä oli kyllä aika hyvä suoritus jopa meidän kaksikolta ;D

No, löytyihän se linna lopulta. Käynnissä oli jonkin sortin vahdinvaihto sotilaista ja tupputuristien määrästä päätellen!

Kiersimme linnan alueella pääasiassa ulkona, joka oli hieno kokonaisuus täynnä erityylisiä rakennuksia. Ainoastaan linnan alueella sijaitsevassa upeassa Pyhän Vituksen katedraalissa (;D) kävimme myös sisällä.

Pyhän Vituksen katedraali oli näyttävä sekä ulkoa...
...että sisältä.

Linnalta aukesi myös upeat näkymät yli Prahan punakattoisen kaupungin. Ihastelimme maisemia hetken ja lähdimme läkähdyksissä kävelemään alaspäin linnalta. Pysähdyimme lounaalle, jonka jälkeen suuntasimme hotellille tekemään välikuolemaa, josta muodostui jokapäivänen perinteemme.

Muutaman tunnin lepäilyn, kuosailun ja nauramisen jälkeen jaksoimme lähteä uusin voimin kohti Prahan vanhaa kaupunkia. Kävimme katsomassa edellisiltana nähtyjä rakennuksia päivänvalossa, emmekä joutuneet taaskaan pettymään. Vaikka turistimäärät Prahassa tähän aikaan kesästä ovat valtavat, häiritsi se yllättävän vähän. Upeita rakennuksia ihasteltavaksi on joka kadunkulmassa, minkä takia paikasta toiseen ei aina tarvitse liikkua sitä katua pitkin, missä suurimmat turistimassat vellovat.

Turisteina heilumiseen kyllästyttyämme päätimme lähteä etsimään hostellia, jossa yövyimme reilimme aikana. Suunnitelma, joka oli tuhoon tuomittu jo heti alkujaan. Kummallakaan ei ollut tarkkoja muistikuvia paikan sijainnista, joten lopputuloksena oli harhailua ja upeiden rakennuksien kuvailua, huonot ruuat tunnelmallisessa ravitolassa, eksymistä ja vielä vähän eksymistä. Tästä opimme, että on parempi ottaa se turistikartta kiltisti käteen, eikä kuvitella tuntevansa kaupunkia ja ilmansuuntia, kun ei niitä kumpaakaan kuitenkaan oikeasti tunne :D

Sunnuntai 4.8.2013 "Päivä, jolloin tutustuimme Tsekin kommunismiin, taiteeseen ja ukonilmaan"

Toisen kokonaisen päivämme Prahassa päätimme pyhittää museoille. Pienen harkinnan jälkeen päädyimme valitsemaan useiden museoiden joukosta kaksi, kommunismimuseon ja tsekkiläisen taiteilijan Alfons Muchan art nouveau- tyyliä edustavan taidemuseon. Museot Prahassa olivat mielestäni melko kalliita, noin 7 euroa aikuiselta ja opiskelija pääsi vähän halvemmalla. Olin kuitenkin tyytyväinen museovalintoihimme, ne olivat mielenkiintoisia ja todella erilaisia keskenään.

Ensiksi suuntasimme kommunismimuseoon, joka antoi tsekkiläisen näkökulman kommunismiin. Museo tarjosi paljon mielenkiintoista tietoa ja rekvisiittaa ajanjaksosta, jonka loppumisesta Euroopassa on kuitenkin vasta melko vähän aikaa, mutta mistä ainakin omat tietoni ovat jopa hävettävän huonot.

Kommunismin merkkihenkilöt koossa

Museossa pääsi tutustumaan niin sotavälineistöön...
...kuin tavallisten ihmisten arkeen kommunismin aikana.

Kommunismimuseon jälkeen suuntasimme Mucha Museoon, joka oli täynnä toinen toistaan upeampia julisteita ja tauluja, joiden pääosassa olivat kauniit naiset. Ikävä kyllä museossa ei saanut kuvata, joten oli tyydyttävä ikkunoiden mainoksiin.

Museokierroksen lisäksi ihailimme katutaidetta, koimme riemun hetkiä löydettyämme New Yorker liikkeen, jossa teimme edellisellä reissulla ihania ostoksia ja söimme maittavan lounaan homokahvilassa, jota emme aluksi sellaiseksi tajunneet :D

Lounaan jälkeen siirryimme jälleen hotellille päikkäreille. Kun avasimme verhot unien jälkeen, oli ilma muuttunut upeasta auringonpaisteesta ukkosmyrskyksi. Onneksi laiva keinumisesta huolimatta pysyi kiinni laiturissa, emmekä joutuneet Vltavan viemäksi.

Myrsky yltyi hetkessä, kuvat hotellihuoneen ikkunasta.

Pitihän sitä myrskyä sitten lähteä ihmettelmään ihan uloskin asti. Päätimme etsiä juutalaisen hautausmaan, joka sopi tunnelmaan ja jonka piti kartan mukaan olla hotellimme lähellä. Emme löytäneet muuta kuin juutalaiskirkon, joten päätimme tehdä pienen kierroksen kaduilla ja käydä syömässä.

Sadepäivän iloa ja maisemia!

Saimme lopulta kulutettua aikaa niin hyvin, että hotellille palatessamme aurinkokin alkoi taas pilkottaa taivaanrannassa.

Siinä ensimmäiset päivämme Prahassa tiivistettyinä. Seuraavassa postauksessa loput upeasta matkasta. Luvassa muun muassa shoppailua, näkymiä Petrinin kukkulalta, junamatkailua ja Kutná Horan luukirkko. Joten pysykää kuulolla :)