maanantai 9. tammikuuta 2023

Jouluinen miniloma Tallinnassa

Vähitellen aletaan olla takaisin elävien kirjoissa joulukuun sairastelujen jälkeen, joten nyt palailen meidän minilomaan Tallinnassa. Lähdettiin reissuun heti joulukuun alussa ja vietettiin mukavat ja sopivan aktiiviset neljä päivää Tallinnaa kierrellen. Koska tämä oli perhematka, mentiin aika paljon lapsen tarpeiden mukaan, mutta kyllä me aikuisetkin nautittiin kaikista matkan aktiviteeteista. Vaikka Tallinnassa on tullut käytyä monta kertaa, löytyy kaupungista aina jotain uutta ja tekemistä monenlaiseen makuun. Lisäksi se oli todella helppo matkakohde 3-vuotiaan kanssa.

Lähdimme aamupäivästä kohti Tallinnaa ja kulutimme laivamatkan lähinnä leikkihuoneessa ja Burger Kingissä. Matka sujui joutuisasti ja saavuimme yhden jälkeen hotellillemme, josta saimme huonemme jo heti käyttöön. Tallink Spa & Conference Hotelli sijaitsee ihan sataman läheisyydessä ja pääsimme sinne helposti kävellen. Yövyimme miehen kanssa samassa hotellissa silloin, kun odotin Aarnia ja totesimme sen olevan sopiva majoitus myös lapsen kanssa. Meillä oli tilava perhehuone ja majoituksen hintaan sisältyi kylpylän vapaa käyttö ja monipuolinen aamupala. Ainoat miinukset annan ajoittaisesta ruuhkaisuudesta, aamupalan ja illallisen myöhäisestä alkamisajasta ja virolaisesta asiakaspalvelusta (jota ei juurikaan ole), mutta kokonaisuudessaan olin tyytyväinen hotelliin.

Koska sää oli perjantaina aurinkoinen, päätimme lähteä kävellen Tallinnan vanhaan kaupunkiin ja käydä Raatihuoneentorin joulumarkkinoilla. Tämä oli minun ainoa toiveeni reissun suhteen ja en joutunut pettymään. Vanhat rakennukset, torikojut, koristeet ja valot muodostivat tunnelmallisen kokonaisuuden, jossa pääsi ihanasti joulufiilikseen. Kojujen tarjonta oli kyllä pienoinen pettymys, mutta löysimme lopulta yhden joulukoristeen kuusemme koristeeksi. Lapsi pääsi myös karusellin kyytiin (maksoi 5 euroa, mistä olin lievästi järkyttynyt).

Kävimme lämmittelemässä läheisessä kahvilassa, jossa kuvittelin olevan kuplavohveleita, mutta sisällä tarjonta paljastui pelkiksi jäätelöiksi. Onneksi kuumaa kaakaota oli kuitenkin myös tarjolla ja näkymät torille olivat kiva lisä. Illan hämärtyessä tori muuttui vielä satumaisemmaksi ja kuukin nousi taivaalle. Myös muualla vanhassa kaupungissa oli joulutunnelmaa ja -valoja, joita ihastellen kävelimme takaisin hotellille. Loppuillan vietimmekin sitten vain kylpylän altaissa lilluen ja saunoissa lämmitellen.

Lauantaina lähdimme aamupalan jälkeen kävellen kohti merimuseo Lennusadamaan, jossa en ollut käynyt koskaan aiemmin. Julkisillakin olisi varmasti päässyt, mutta kävelimme lopulta edestakaisin noin kahden kilometrin matkan meren rantaa pitkin. Matkan varrelle osui myös neuvostoajan vankila, joka on ainakin joskus ollut myös museokäytössä.

Kävimme ensin leikkimässä Lennusadaman pihamaalla, jossa oli paljon erilaisia kiipeilytelineitä ja iso laiva, jonka sisälle ja kannelle pääsi leikkimään. Itse museo koostuu kolmesta valtavasta betonihallista, jotka on rakennettu 1916-17 vesilentokoneita varten, ja ulkona olevista museolaivoista, joissa emme tällä kertaa käyneet. Aikuisten lippu maksoi 15 euroa ja alle 9-vuotiaat lapset pääsivät sisään ilmaiseksi.

Museohallit olivat visuaalisesti todella näyttäviä ja valoja oli käytetty taitavasti näyttelyssä. Museo rakentui kahteen eri tasoon ja siellä oli myös paljon toiminnallisia tehtäviä lapsille ja aikuisille. Näyttelytilan keskiössä oli täysikokoinen sukellusvene, jonka sisällä pääsi tutustumaan sen tiloihin ja toimintaan.

Sukellusveneen lisäksi näyttelyssä oli paljon muitakin kiinnostavia elementtejä ja lapsikin viihtyi helposti tuolla useamman tunnin. Kokeilimme mm. erilaisia simulaattoreita, kauko-ohjasimme veneitä ja väritimme omia sukellusveneitä osaksi videoseinää. Kierroksen jälkeen herkuttelimme vielä museon kahvilassa ja leikimme vähän aikaa pihan laivassa. Suosittelen Lennusadamaa kyllä ihan kaikille, upea kokonaisuus, jossa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin. Loppupäivän ohjelma olikin sama kuin edellisenä eli lepoa, ruokaa ja kylpyläkäynti.

Sunnuntaina lähdimme kävelemään ilman sen suurempaa suunnitelmaa hotellilta kohti Telliskiven aluetta. Kävelimme vanhan kaupungin vierustaa ja pysähdyimme leikkimään matkan varrella erääseen leikkipuistoon. Siitä jatkoimme rautatieaseman läpi Balti Jaama Turgille eli kauppahallille, jossa en ollyt käynyt aiemmin. Kauppahalli oli todella viihtyisä yhdistelmä katettua ulkotilaa ja lämmitettyä sisätilaa. Tarjontaa oli aina ruuasta vaatteisiin ja leluista antiikkiin. Etenkin lukuisat ruokapaikat näyttivät houkuttelevilta ja varmasti palaamme tuonne joku kerta lämpimämmällä ilmalla.

Kauppahallilta Aarni sai ostaa yhden lelun, jota arvottiin niin pitkään, että kojun pitäjäkin jo alkoi hermostua meihin. Sitten jatkoimme ihmettelemään Telliskiven katutaidetta ja teimme toisen leikkipuistopysähdyksen.

Lapselle iski kova nälkä, joten menimme syömään leikkipuiston vieressä olevaan F-Hooneen, jossa oli myös leikkihuone. Me olimme miehen kanssa vielä ähkyssä aamiaisesta, joten otimme vain jaettavaksi tapaslautasen. Ruokailun jälkeen kävimme vielä kiertelemässä muutamissa Telliskiven putiikeissa, josta suuntasimme takaisin kohti vanhaa kaupunkia.

Paluumatkalla koukkasimme vanhan kaupungin muurien sisäpuolelle ja kävimme myös Olevisten kirkossa, joka oli todella hieno kaikessa korkeudessaan. Lapsi oli sen verran väsyksissä tässä vaiheessa, että kävelimme jonkin aikaa päämärättömästi, jotta saimme hänet nukahtamaan rattaisiin ennen kuin palasimme hotellille. Muuten päivä kuluikin sitten taas hotellilla ja kylpylässä. Etenkin talviaikaan oli ihanaa, kun osan päivästä saattoi kuluttaa altaiden ja saunojen lämmössä. Kylpylä oli viikonloppuna todella täynnä, mutta kyllä sinne onneksi aina sekaan mahtui.

Nopeasti koitti matkamme viimeinen aamu. Aamupalan jälkeen minä jäin lepäilemään ja pakkailemaan huoneeseemme, kun taas ukkelit painelivat vielä kerran nauttimaan kylpylän iloista. Uloskirjautumisen jälkeen jätimme tavaramme vielä hotellille, koska laivamme lähti Helsinkiin vasta neljän aikaan iltapäivällä.

Lähdimme kuluttamaan aikaa hotellin lähellä sijaitsevaan Energia avastuskeskukseen, jonka olin löytänyt ankaran googlailun tuloksena. Keskus oli vähän kuin Heureka, mutta se keskittyi lähinnä sähköön ja energiaan. Pääsymaksu oli aikuisilta 12 euroa ja alle 4-vuotiaat pääsivät ilmaiseksi sisään.

Vanhaan sähkölaitokseen rakennettu kolmikerroksinen oivalluskeskus oli täynnä mielenkiintoisia ja toiminnallisia aktiviteetteja, joista innostuivat sekä lapsi että me aikuiset. En odottanut paikalta kovinkaan paljoa, joten yllätyin kyllä todella positiivisesti. Keskuksen sijaintikin oli sopivasti vanhan kaupungin ja sataman välissä. Kulutimme helposti keskuksessa parisen tuntia ja voisin ehdottomasti mennä uudestaankin.

Oivalluskeskuksesta jatkoimme kävellen Rotermannin kortteliin. Alue on kiinnostava yhdistelmä uutta ja vanhaa. Muutenkin Tallinnassa on mielestäni onnistuttu Helsinkiä paremmin luomaan erilaisia kaupunkialuita, joilla on oma fiiliksensä. Shoppailtavaa Rotermannissa olisi löytynyt vaikka kuinka, mutta se sai nyt jäädä toiseen kertaan.

Kävimme kevyellä lounalla Levier-kahvilassa, jonka avokadoleipä ja halloumiranut olivat herkullisia. Niiden voimin jaksoimme tallustaa takaisin hotellille hakemaan matkatavarat ja satamaan. Matkalla teimme vielä muutamia tuliaisostoksia Sadama Turgista ja sitten olikin aika nousta laivaan.

Laiva oli ahdistavan täynnä, joten kävimme vain buffetissa syömässä ja leikkihuoneessa. Buffet loputtomine jonoineen uhmaikäisen kanssa oli täysin väärä valinta, mutta lopulta siitäkin selvittiin yhden hermoromahduksen ja ulostalutuksen myötä. Onneksi isäni tuli hakemaan meitä satamasta, niin pääsimme hyvissä ajoin kotiin ja unille. Tulivat kaikille tarpeen pitkän matkapäivän jälkeen.

Kokonaisuudessaan meidän reissu oli todella onnistunut ja varmasti teemme toistamiseenkin perhematkan Tallinnaan. Yksi pääaktiviteetti päivässä oli juuri sopivasti ja jätti tilaa rennolle oleilulle hotellilla ja kylpylässä. Neljässä päivässä ehti siltikin tehdä monenlaista ja nähdä Tallinnasta jälleen uusia puolia.

Mitkä ovat sinun suosikkisi Tallinnassa?

1. Tallinna onkin kiva kaupunki! Harmi, että itse en ole ehtinyt siellä nyt käymään useaan vuoteen. Kerran olen siellä pikaisesti käynyt joulun aikaan ja tunnelmalliselta vaikutti. Mielellään voisi siihenkin aikaan olla useamman päivän.

1. Tallinna on kyllä kivan monipuolinen kaupunki. Kannattaa joku kerta tehdä pidempikin visiitti joulun aikoihin.

2. Tallinna on ihana matkakohde, mutta harmi vain sillä 10 vuoteen en ole erinäisistä syistä päässyt käymään, mutta suunnitelmissa on. 😊