maanantai 24. lokakuuta 2022

Päiväretkiä Houtskarissa

Lampaiden paimentamisen lisäksi meillä oli päivisin hyvin aikaa kierrellä Houtskarin saaria. Houtskariin kuluu yli 700 saarta, mikä on enemmän kuin sen pysyvä asukasluku (reilut 600). Kesäisin väkiluku on huomattavasti suurempi, koska Houtskarissa on noin 800 ulkopaikkakuntalaisen kesämökkiä. Aluksi ajatuksenamme oli kiertää myös Iniössä ja Korppoossa, mutta Houtskarissa riitti sen verran paljon nähtävää, että ne saivat jäädä toiseen kertaan. Lisäksi lampaiden hoito rajoitti päiväretkien pituutta, emmekä halunneet tuhlata aikaa pitkiin lauttamatkoihin.

Mökkimme ja lampaiden laitumet sijaitsivat Lömsön saarella ja itse Houtskarin lammastila sen viereisellä Björkön saarella. Lömsöhön kuljettiin Houtskarin pääsaarelta pienellä lossilla, joka kulki Roslaxin ja Kivimon väliä. Kivimossa kävimme useamman kerran ostoksilla huussikirppiksellä, josta tuli ihan suosikkimme. Paikallisten ylläpitämä huussiin rakennettu kirppis toimi ilman myyjää ja perustui luottamukseen. Ostokset kirjattiin ja maksettiin itse joko käteisellä tai MobilePaylla. Kirppiksen valikoima oli melko pieni, mutta meille juuri sopiva. Ostimme sieltä mm. muutamia rantaleluja, aurinkohatun, kirjoja, korvikset ja pöytälampun.

Björkössä kävimme tosiaan yhtenä päivänä tutustumassa lammastilan muihin eläimiin ja kävelimme jonkin aikaa sen ihanassa maalaisidyllissä. Björkössä sijaitsee myös yksi Suomen korkeimmista juhannussaloista. Björkön lossisatama on erityisen kaunis vanhoine venevajoineen.

Lossilla jatkoimme matkaa Mossalaan, jossa yövyimme toissa kesänä. Nautimme aterian Mossala Island Resortissa, joka sijaitsee aivan meren rannalla ja josta lähtevät lautat kohti Iniötä. Resortin alueella on paljon erilaisia aktiviteetteja ja näkötorni, josta on upeat maisemat yli saariston. Tällä kertaa jätimme kuitenkin kipuamisen välistä.

Yhden päiväretkistä teimme Hyppeisiin, josta olin kuullut paljon hyvää. Matkalla pysähdyimme Borgbergin näkötornille, joka sijaitsi korkean kallion päällä. Meidän taapero yllätti reippaudellaan ja käveli koko matkan tornille ja takaisin itse, vaikka polku oli välillä todella jyrkkä ja epätasainen. Tornista voi hyvällä säällä nähdä aina Ahvenanmaalle asti. Meille sattui hieman pilvisempi ilma, mikä oli pelastus muuten paahtavan kuumassa hellesäässä. Näkymät olivat silti hienot, joten suosittelen tätä pysähdystä jos on matkalla Hyppeisiin.

Hyppeis Värdhus on vanhaan kyläkouluun rakennettu ravintola ja majatalo, joka sijaitsee hienolla paikalla meren ääressä. Maisemat, tunnelma ja pihamaa olivatkin aivan ihanat.

Söimme siellä lounaan, joka jäi kuitenkin vähän vaisuksi. Annokset olivat kalliita ja pieniä. Kalakeittoomme muistettiin tuoda liemi vasta kun olimme jo syönneet lähes kaiken muun keitosta. Hyvitykseksi saimme ilmaisen jälkiruuan, mutta sekään ei ollut erityisen hyvää. Paikka on saanut paljon kehuja ruuastaan, joten ehkä osuimme paikalle vain huonona päivänä.

Houtskarin "keskustassa" tuli käytyä viikon aikana myös useampaan otteeseen, koska lähimmät ruokakaupat sijaitsivat siellä. Näsbyn vierasvenesatama on viihtyisä ja kävimme siellä katkarapuleivillä yhtenä päivänä. Satamassa oli myös kiva pieni putiikki, josta tein pari löytöä. Toisena päivänä söimme Sybarit ravintolassa, jossa oli oikein maukas buffetlounas. Myös Houtskarin keskustasta löytyy kirppis itsepalveluperiaatteella.

Houtskarin kaunis puukirkko on rakennettu 1700-luvun alussa ja on ehdottomasti vierailun arvoinen. Sen lähellä sijaitsee myös Houtskarin saaristomuseo, joka on auki kesäisin ti-su. Pääsymaksu oli aikuisilta 4 euroa.

Museo koostuu 10 rakenuksesta, joiden sisällä pääsee tutustumaan menneiden aikojen elämään saaristossa. Esillä on esimerkiksi huomattava kokoelma vanhoja käyttöveneitä ja museon alueella toimii edelleen aktiivinen veneveistämö. Museo oli mielenkiintoinen kokonaisuus ja taaperokin viihtyi yllättävän hyvin mukana.

Paluumatkalla Helsinkiin teimme kunnon pysähdyksen Nauvossa, jotta selvisimme pitkästä ajopäivästä. Nauvossa kävimme myös edellisenä kesänä ja se on kiva päiväretkikohde vaikka Turusta käsin. Tällä kertaa visiitti jäi vähän pikaisemmaksi.

Söimme Food Fellowsin makoisat burgerit (vegeversio toimi oikein hyvin), tein muutamia löytöjä vierasvenesataman putiikeista ja kulutimme energiaa Nauvon kirkon läheisessä leikkipuistossa. Lopulta tuli aika jatkaa matkaa ja perille kotiin pääsimme vielä yhden välipysähdyksen voimin.

Sellaista kaikkea siis ehdimme touhuta Houtskarissa viikon aikana. Paljon jäi vielä näkemättä, mutta Turun saaristoon tulee varmasti palattua vielä tulevaisuudessa. Saaristossa on vain jotain todella hurmaavaa!

Mukavaa uutta viikkoa kaikille! :)

1. Ihania retkiä lammasviikon ohessa.! 🥰💖 Ehkä vielä joskus itse/mekin pääsemme näkemään saariston kauneuden.! 💖