torstai 16. heinäkuuta 2020

Kylpyläloma Pärnussa

Enpä olisi keväällä vielä uskonut, että tänä kesänä reissataan muualla kuin kotimaassa. Mutta niin sitä vaan kotiuduttiin tällä viikolla reilun viikon mittaiselta road tripiltä Virosta.

Reittimme kulki laivalla Tallinnaan, josta ajoimme suoraan Pärnuun, jossa yövyimme ensimmäiset kolme yötä. Sieltä jatkoimme autolla ja lautalla kolmeksi yöksi Hiidenmaalle ja viimeiset kaksi yötä vietimme Haapsalussa. Paluumatkalla Tallinnaan pysähdyimme vielä kauniilla Keila-joella ja sen vesiputouksella.

Kyseessä oli myös ensimmäinen ulkomaanmatka Aarnin kanssa, mikä jännitti etukäteen aika paljon. Matka sujui kuitenkin yli odotusten ja kirjoittelenkin varmasti vielä erikseen vauvan kanssa matkustamisesta.

Pärnussa meillä oli mukana myös vanhempani sekä molemmat veljeni perheineen. Yhteensä meitä oli kahdeksan aikuista ja viisi lasta, joten toimintaa ja tohinaa riitti enemmän kuin tarpeeksi.

Yövyimme Estonia Resort Hotel & Spassa, joka oli todella hyvä hotelli. Huoneet olivat tilavia ja siistejä, aamiainen erinomainen ja hotellin kylpylä juuri sopivan kokoinen. Ehdottomasti voisin yöpyä toistekin.

Pärnussa on valtavan pitkä ja matala hiekkaranta, jossa kävimme useammankin kerran. Ikävä kyllä rantakelit eivät olleet visiittimme aikana kovin hyvät. Tuuli oli navakkaa, lämpötila alle 20 astetta ja välillä tuli sadekuuroja. Rohkeimmat kyllä kävivät uimassa, mutta itse lilluin mieluummin hotellin lämpöisissä altaissa.

Rannalla ja sen läheisyydessä on paljon aktiviteetteja etenkin lapsiperheille. Aivan ihana on myös Pärnun rantapuisto, joka on valtavan kokoinen ja todella viihtyisä. Puistossa kulkee lukuisia kävelyreittejä ja siellä on kauniita pysähdyspaikkoja. Kävelimme puistossa päivittäin ja yhtenä päivänä vuokrasimme kaksi kuuden hengen polkuautoa, joilla poljimme koko puiston toiseen päähän Pärnu-joen varteen ja takaisin.

Yhtenä päivänä kävelimme Pärnun keskustaan lounaalle ja ihastelemaan alueen kauniita taloja, kirkkoja ja puistoja. Jokainen keskustan katu oli täynnä toinen toistaan upeampia taloja. On niin mahtavaa, että Virossa on haluttu säilyttää ja kunnostaa vanhaa, toisin kuin Suomessa.

Päivät kuluivat rennosti kävellen, kylpylässä uiskennellen, syöden ja Aarnin kanssa touhuten. Aarnikin pääsi yhtenä päivänä kylpylään, mutta muuten vuorottelimme kylpyläkäyntejä niin, että toinen oli sillä aikaa Aarnin kanssa. Kylpylässä oli myös mahdollista ottaa 30 minuutin thai-hieronta, mikä teki niin hyvää jumissa olevalle kropalleni.

Isolla porukalla reisaamisessa on aina omat haasteensa, kun kaikilla on vähän erilaiset aikataulut, tavat ja rutiinit. Ne aiheuttivat välillä vähän säätöä ja ärsytystä, mutta kokonaisuudessaan oli kiva matkustaa pitkästä aikaa koko perheeni kanssa. Aarni nautti niin paljon läheisten seurasta ja oli ihanaa viettää aikaa yhdessä pitkän eristyskevään jälkeen.

Pärnussa oli paljon suomalaisia, mutta kaikkialla oli silti mukavan väljää. Turvavälejä oli helppo pitää ja käsidesiä oli saatavilla joka paikassa. Ainoastaan menomatkalla laiva oli todella täynnä, mikä oli vähän ahdistavaa, koska etäisyyttä muihin ihmisiin oli melko haastavaa pitää.

Päivät Pärnussa menivät todella nopeasti ja siellä olisi helposti viihtynyt pidempäänkin. Muun porukan lähtiessä kotimatkalle pakkasimme perheemme "tila-auto" Ford Fiestaan ja lähdimme kohti Hiidenmaata. Päivistä Hiidenmaalla kertoilen lisää seuraavassa postauksessa.