torstai 14. kesäkuuta 2018

Päivä Tukholmassa

Koska syksylle on luvassa astetta suurempia reissusuunnitelmia, kuluu kesä lähinnä kotimaata kierrellen. Ja mikäs siinä, kun kelitkin ovat täällä pohjolassa olleet kohdillaan, niin ei ole edes kaivannut etelän lämpöön.

Viime viikolla helteet kuitenkin hetkellisesti katosivat, mutta onneksi huomasin niiden siirtyneen vain Itämeren ylitse Ruotsin puolelle. Niinpä lähdimme avomiehen kanssa niiden perässä laivalla Turusta Tukholmaan.

Tukholmassa olin edellisen kerran ollut vuonna 2008 ja silloinkin vain hyppäsimme Viivin kanssa suoraan junaan ja aloitimme interrailin ympäri Eurooppaa. En siis oikeastaan ole aikuisena käynyt Tukholmassa, vaikka kaupunki on kyllä monet kerrat käynyt mielessä.

Turusta illalla lähtenyt Viking Grace saapui satamaan jo 6.30, joten meillä oli lähes koko päivä aikaa kierrellä länsinaapurimme pääkaupunkia. Olimme ostaneet laivalippujen yhteydessä aamiaiskupongit Gamla Stanissa sijaitsevaan hotelliin, jonne suuntasimmekin heti aamutuimaan. Aamiainen oli todella hyvä ja monipuolinen ja sen voimin jaksoimme kiertää monta tuntia kaupunkia.

Aamiaisen jälkeen lähdimme kulkemaan Gamla Stanin kauniita katuja, jotka olivat vielä ihanan rauhalliset ja tyhjät niin aamuvarhaisella.

Seuraavana tavoitteenamme oli löytää laituri  josta lähti lautta Djurgårdeniin. Se olikin helpommin sanottu kuin tehty ja lopulta olimme kävelleet niin lähelle itse saarta, että päätimme kävellä perille asti.

Vihdoin löysimme kohteeseemme The Abba Museumiin, joka sijaitsee aivan huvipuisto Grönalundin lähellä. Koska olimme ostaneet tännekin liput etukäteen, pääsimme suoraan sukeltamaan sisälle Abban maailmaan.

Museo koostui monista eri tiloista, joissa käytiin läpi Abban uraa ja menestystä höystettynä lukuisilla kuvilla, videoilla ja rekvisiitoilla. Lisäksi kuulokkeissa Abban jäsenet kertoivat itse omaa tarinaansa. Museossa oli myös useampia interaktiivisia toimintoja, joissa pääsi mm. sovittelemaan yhtyeen vaatteita tai esiintymään heidän kanssaan.

Museo oli mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa suosittelen käymään, jos Abba on yhtään lähellä sydäntä. 25 euron hinta takaa ikävä kyllä sen, että kovin montaa kertaa tuossa museossa tuskin tulee käytyä.

Kun tulimme ulos museosta, oli kello vasta kaksitoista. Jalat huusivat aamupäivän kävelyn jälkeen lepoa, joten jäimme istuskelemaan hetkeksi museon baariin. Sen edustalta hyppäsimme ratikkaan, joka vei meidät Kungsträdgårdeniin, jossa nautiskelimme auringonpaisteesta ja lämmöstä.

Puistossa suoritetun päivälevon jälkeen jaksoimme taas kävellä ja siirryimme Tukholman moderniin keskustaan shoppailemaan. Iloisena yllätyksenä Tukholmassa oli jo alkanut alennusmyynnit ja teimmekin muutamia hyviä löytöjä.

Lopulta oli aika hypätä tunnelbanan kyytiin ja lähteä takaisin kohti satamaa. Onnistunut reissu oli mukava lopettaa laivan buffetpöydän herkkujen ääressä, jonka jälkeen olikin valmis kierimään hyttiin nukkumaan.

Tukholma on aivan ihana kesäkaupunki täynnä mielenkiintoisia vierailukohteita. En voi muuta kuin ihmetellä, etten ole käynyt siellä niin pitkään aikaan. Etenkin, kun sinne pääsee vielä niin edullisesti ja mukavasti laivalla. Ihastuin Tukholmaan niin kovasti, että seuraavaan visiittiin tuskin kuluu kymmentä vuotta.

Kun oma kesä kuluu Suomessa, olisi kiva kuulla, mihin kaikkialle te muut meinaatte matkata tänä kesänä? :)

1. "Stocholm i mitt hjärta, låt mig besjunga dig nu..." Hauskaa, että löysit nyt Tukholman. Rakastuin Tukholmaan koulutyttönä luokkaretkellä jo vuosikymmeniä sitten. Siellä voi käydä vaikka 20 - 40 kertaa ja joka kerran eri kohteessa. Kungsträdgårdenissa on koko kesän kaikenlaisia tapahtumia, nähtävää ja tiistaisin Allsång på Skansen ja historiallisen ainoan raitiovaunun 7 päätepysäkillä Prins Eugens Waldemarsudde. On suomalaisiakin kiinnostavia museoita (Vasa- , Konst-, Historiska-, Nordiska-, Nobel- jne.), koska meillä on vuosisatainen yhteinen historia. Ihanaan Drottningholmiinkin kannattaa tehdä päiväretki. Minulla ei vielä ikinä ole ollut aikaa tuhlata shoppailuun vaikka olen yöpynytkin usein Tukholmassa.

1. Kiitos kommentista ja mahtavista vinkeistä tulevia Tukholman-matkoja varten :) Jotenkin tuntuu, että on ollut niin hirveä tarve matkata mahdollisimman kauas, etten ole tajunnut, millaisia helmiä ihan tästä naapuristakin löytyy. Tukholmaan tulee varmasti palattua useammankin kerran. Ihanaa kesää sinulle! :)

2. Itsellänikin on Tukholman visiitistä kulunut jo kymmenen vuotta. Tarkoitus on jossain vaiheessa jälleen mennä. :)
    Matkailun osalta toistaiseksi tulee mentyä ihan vain kotimaassa. :)

1. Ehdottomasti kannattaa mennä :) Onneksi täällä Suomessakin riittää nähtävää ja koettavaa vaikka koko kesäksi. Ihanaa kesää sinulle! :)