tiistai 13. kesäkuuta 2017

Pienza ja Siena - ensimmäiset palat Toscanasta

Vähänpä muistin edellisistä Olympian matkoistani, kun kuvittelin kirjoittelevani reissukertomuksiani suoraan Italiasta. Kuusi päivää sisälsi vierailut kahdeksassa paikassa ympäri Toscanaa aina maaseudulta kaupunkeihin ja vuoristosta rannikolle. Päivät täyttyivät lukuisista vierailukohteista, historiasta, kulttuurista, herkullisesta ruuasta, viinistä ja ostoksista. Päivät olivat niin sisältörikkaita, että olo on nyt kotona hieman epätodellinen. Sitä miettii vain, että näinkö ja koinko todella sen kaiken vajaassa viikossa. Lähden perkaamaan matkaa pala palalta, vaikka tiedän jo nyt, että en pysty välittämään tuosta matkasta kuin vain murto-osan näiden omien tekstieni kautta.

Matkamme alkoi siis viikko sitten tiistaina, kun lensimme aikaisin aamusta Roomaan äidin ja Anun kanssa. Tapasimme jo kentällä matkanjohtajamme Raffan, joka on italialainen, mutta asunut Suomessa jo yli 15 vuotta. Roomassa kokosimme yhteen ryhmämme (15 henkeä), hyppäsimme bussin kyytiin ja lähdimme ajelemaan kohti Toscanaa.

Pysähdyimme matkan varrella lounaalle Umbrian maakunnassa sijaitsevaan tunnelmalliseen maalaisravintolaan. Siellä nautimme kauniiden maisemien lisäksi maittavasta ruuasta, jota oli enemmän kuin tarpeeksi. Tarjolla oli muun muassa erilaisia leipiä, pastaa, salaatteja, possua ja jälkiruuaksi tiramisua.

Vatsat pullollaan jatkoimme matkaa kohti Toscanassa sijaitsevaa Pienzan pientä kaupunkia, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Majoituimme Relais Il Chiostro -hotelliin, joka on aiemmin toiminut luostarina.

Teimme lyhyen kävelykierroksen kaupungin tunnelmallisilla kaduilla (minullekin löytyi ihan oma!), jonka jälkeen söimme herkullisen illallisen nauttien upeista maisemista, jotka aukesivat suoraan Val d’Orcian laaksoon. Maalauksellisen kaunis laakso kuuluu myös Unescon maailmanperintökohteisiin. Auringonlasku värjäsi laakson upein värein ja pääskyset esittivät lentonäytöksiään suoraan silmiemme edessä.

Seuraavana aamuna starttasimme jo aikaisin kohti Sienan keskiaikaista kaupunkia. Siellä meitä odotti eloisa italialaisnainen, joka kierrätti meitä ympäri kaupunkia kertoen mielenkiintoisia ja hauskoja tarinoita kaupunkiin liittyen. Kierroksen aikana näimme muun muassa maailman ensimmäisen pankin, Sienan tuomiokirkon, kaupungin keskusaukion Piazza del Campon ja sen laidalla sijaitsevan kaupungintalon Palazzo Publicon.

Sienan mustavalkoinen tuomiokirkko Cattedrale di Santa Maria Assunta on todella koristeellinen ulkoa ja sisältä. Sen rakentaminen aloitettiin jo 1200-luvulla ja siitä piti tulla maailman suurin kirkko. Ikävä kyllä rahat loppuivat kesken ja tuosta suuresta suunnitelmasta on nähtävillä vain kirkon irrallinen päätyseinä. Katedraalin valmistukseen on käytetty paljon valkoista ja mustaa marmoria. Kirkko on sisältä lähes kokonaan raidallinen, mikä tekee siitä hyvin persoonallisen. Kirkon kuuluisin osa on sen upea yli 50 koristepaneelista muodostuva lattia, joita lähes kaikki sen ajan kuuluisat taiteilijat olivat suunnittelemassa.

Siena on jaettu 17 kaupunginosaan, jotka merkitsevät todella paljon paikallisille. Esimerkiksi lapset kastetaan usein vielä erikseen oman kaupunginosansa jäseniksi jo pienenä. Kaupunginosat kisaavat toisiaan vastaan kaksi kertaa vuodessa suuressa laukkakilpailussa, joka järjestetään kaupungin keskusaukiolla. Hevoset laukkaavat ratsastajineen kolme kertaa aukion ympäri ja voittajahevonen tuo valtavasti mainetta, kunniaa ja ylpeyttä kaupunginosalleen. Ihmisiä kokoontuu valtavasti seuraamaan kilpailua, vaikka koko kisa onkin ohi 75 sekunnissa.

Sienasta jatkoimme matkaamme kohti Pistoiaa. Matkalla pysähdyimme vielä lyhyelle vierailulle San Gimignanon pieneen kaupunkiin, jossa kiertelimme putiikeissa ja nautimme ensimmäiset herkulliset gelatot. Illansuussa saavuimme perille Pistoiaan, jossa yövyimme seuraavat kolme yötä. Noista päivistä kerron tarkemmin sitten seuraavassa postauksessani.

Mukavaa tiistaita kaikille! :)