keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Leirielämää ja kiinnostavia vierailukohteita Krugerin ympäristössä

Nyt palailen vielä tuohon 4 päivän elämysmatkaani, jonka tein Selous Toursin kanssa. Minullahan tuo reissu kuului pakettina Baz Bus-lipun kanssa, mutta erikseen ostettuna se näyttäisi olevan vajaa 400 euroa, mikä on mielestäni todella edullinen hinta siihen elämys määrään nähden, jonka reissusta saa.

Lähdin reissuun aikaisin lauantaiaamusta Pretoriasta ja ajelimme pysähdyksien kanssa noin kuusi tuntia kohti leiripaikkaamme. Leiripaikkamme sijaitsi noin 40 minuutin ajomatkan päästä Krugerin pääportista, mikä olikin sen ainoa huono puoli. Seuraavalla kerralla ehkä majoittuisin mieluummin puiston sisällä, mutta ei tuokaan ollut yhtään huono vaihtoehto.

Perille päästyämme saimme jokainen valita omat telttamme, joissa yövyimme kolme yötä. Itse tykkäsin kovasti telttamajoituksesta, koska siinä pääsi lähemmäksi luontoa. Vaikka alue oli aidattu, kulkivat monet eläimet ihan telttojen lähistöllä ja opas varoittelikin, ettei ulkona pitäisi liikkua yöllä leopardien ja hyeenojen takia. Niinpä siis kärsin joka yö vessahädästäni teltassa, koska en tosiaan halunnut joutua kasvotusten noiden kaverien kanssa yön pimeydessä.  Monesti heräsin siihen, kun apinat pudottelivat hedelmiä telttani katolle. Eräänä aamuna kömpiessäni unen pöpperössä ulos teltastani minua vastaan puolestaan juoksi antilooppi, ei ihan normiherätys!

Yksi reissun parhaista puolista oli ehdottomasti ruoka, joka kuului hintaan. Joka aamu söimme kevyen aamupalan ennen lähtöämme ja 10-11 aikaan nautimme puolestaan runsaan brunssin munien ja pekonin kera. Illalliset olivat kaikki älyttömän hyviä ja silloin tarjolla oli myös ilmaista viiniä. Pääaterioiden lisäksi safariautomme muuttui välillä välipalabaariksi. Herkullinen ruoka ja upeat luonnonmaisemat olivat kerrassaan upea yhdistelmä.

Lauantaina poikkesimme vierailulle leirimme lähistöllä sijaitsevaan Moholoholo Wildlife Rehabilitation Centeriin. Paikka on keskittynyt loukkaantuneiden ja orpojen eläinten hoitamiseen. He pyrkivät vapauttamaan monet hoidettavina olevista eläimistään takaisin luontoon, mutta kaikille yksilöille se ei ikävä kyllä ole enää mahdollista. Näihin kuuluvat muun muassa gepardi Satan, jota pääsin myös silittämään. Vähän ehkä jännitti, vaikka kuvassa onnistuinkin näyttämään todella kyllästyneeltä :D

Pääsimme tutustumaan myös muihin pieniin ja isoihin kissaeläimiin. Pilkulliset villipedot tulikin bongattua vain täällä, koska savannilla ne pysyivät visusti piilossa.

Kissaeläinten lisäksi puistossa on hoidettavana muun muassa hyeenoja, villikoiria ja sarvikuonoja. Ja sitten olivat nuo kaksi omituista otusta, joiden nimeä en enää muista. Toinen niistä on kuulemma todellinen Houdini, joka on murtautunut useita kertoja ulos häkeistään.

Keskus kuntouttaa myös monia erilaisia lintuja, joita pääsimme ihmettelemään ihan kosketusetäisyydeltä. Pääsin silittämään kotkaa ja rohkeimmat pääsivät ruokkimaan korppikotkia omasta kädestään. Kuvassa oleva tyttö sai aluksi tuntea korppikotkan kynnet päänahassansa, jolloin olin ihan iloinen, etten ilmoittautunut vapaaehtoiseksi!

Palatessamme takaisin Johannesburgiin päin pysähdyimme puolestaan Blyde River Canyonissa, joka on yksi maailman suurimmista kanjoneista. Pilvisestä ilmasta huolimatta näköalapaikalta aukesivat upeat maisemat yli vehreän kanjonin. Kannattaa ehdottomasti poiketa ihastelemassa, koska kanjoni on aivan matkan varrella.

Noin 15 minuutin ajomatkan päästä kanjonista sijaitsevat puolestaan Echo Cavesit, joissa teimme 45 minuutin kävelykierroksen. Luolat ovat täynnä erilaisia tippukivimuodostelmia ja lepakoita, joita ihmetellessä aika kului vauhdilla.

Sellaisia elämyksiä tarjosivat 4 päivää Krugerin ympäristössä. Suosittelenkin ehdottomasti vierailemaan Krugerin alueella, jos suunnittelet matkaa Etelä-Afrikkaan. Luonto ja eläimet ovat niin olennainen ja upea osa tätä maata, ettei niitä kannata missata. Kaupungit eivät juurikaan ole sykähdyttäneet minua matkan varrella, Kapkaupunkia lukuun ottamatta, ja eniten olenkin nauttinut juuri luonnon tarjoamista elämyksistä. Ja niitä täällä tosiaan riittää!