lauantai 14. kesäkuuta 2014

Aurinkoinen tervehdys Amsterdamista

Ensimmäiset päivät Amsterdamissa ovat kuluneet hurjalla vauhdilla, kun näkemistä ja tekemistä riittäisi vaikka kuinka. Minulla oli jo ennestäänkin positiivinen kuva kaupungista, mutta kuluneina päivinä se on tehnyt minuun todella suuren vaikutuksen kauneudellaan, rentoudellaan ja iloisuudellaan.

Starttasimme aikaisin perjantaiaamusta äidin kanssa kohti Amsterdamia Finnairin lennolla. Lento sujui hyvin ja saavuimme Schipholin lentokentälle jopa etuajassa. Hoidimme tärkeimmät asiat heti pois alta ja suuntasimme syömään lentokentän viihtyisään salaattibaariin. Sen jälkeen lähdimme etsimään junaa, jolla pääsisimme Amsterdamin keskustaan. Hyppäsimme ensimmäiseen junaan, jonka kohdalla luki edes jotain Amsterdamiin liittyvää, joka sattui olemaan juna Hilversumiin (paikka, jossa vietin viikon kouluprojektin tiimoilta vuonna 2006). No eihän se juna sitten ihan keskustaan mennytkään, mutta onneksi tajusimme jäädä oikealla pysäkillä pois ja vaihdoimme metroon, jolla pääsimme määränpäähämme. Koska meillä oli vain junaliput, jouduimme hivuttautumaan sulavasti läpi metroaseman lippupuomien, emmekä onneksi jääneet kiinni pummilla matkustamisesta.

Seuraava ongelma odotti rautatieaseman luona, koska olin unohtanut hotellistamme printatut tiedot kotipöydälle (hups :D). Niinpä lähdimme ilman karttaa ja tarkempaa osoitetta suunnistamaan kohti Art Gallery Hotelia. Onneksemme samaan ratikkaan kanssamme osui suuri joukko suomalaisia prätkä-äijiä, joiden avustuksella osasimme jäädä pois oikealla pysäkillä. Ei niistä muista suomalaisista ulkomailla aina pelkästään harmia ole :) Pienen harhailun jälkeen löysimme hotellimme, joka sijaitsee tosi viihtyisällä ja kauniilla alueella. Itse hotelli on melko pieni, huone on perussiisti, henkilökunta ystävällistä ja näkymät parvekkeelta ihanat. Neljä yötä kahdelta hengeltä maksoi 380 euroa, joten ihan kohtuuhintainen paikka kyseessä.

Hotelliltamme näkee läheiselle kanaalille, jonka varressa on toinen toistaan upeampia rakennuksia. Lähes vastapäätä sijaitsee myös Rijksmuseum, joka on suurten remonttien jälkeen vihdoin avattu taas kokonaan yleisölle. Tarkoituksena on joku päivä käydä ihailemassa museon taideaarteita, mutta ensimmäisenä päivänä tyydyimme ihastelemaan itse rakennusta ja sen ympäristöä.

Museon takana olevalla aukiolla järjestetään kaikenlaisia tapahtumia ja sinne päädyimme myös syömään maukkaita vohveleita. Kävimme myös tarkastamassa van Goghin museon ulkoapäin, mutta sinne oli sen verran pitkät jonot, että päätimme siirtää vierailun myöhempään ja suunnata nauttimaan Amsterdamin aurinkoisista kaduista.

Amsterdam on tähän astisten kokemusteni mukaan  todella viihtyisä kaupunki, jonka yleisilmeeseen kuuluvat kanaalit, kauniit vanhat rakennukset ja polkupyörät. Pyörät ovat selkeästi kaupungin kuninkaita ja heillä tuntuu olevan etuajo-oikeus kaikkiin muihin nähden. Siinä on ollut vähän totuttelemista, että autoteiden lisäksi täytyy muistaa väistää myös pyöräteitä. Amsterdamin rakennukset ovat todella ihastuttavia, vaikka en tiedäkään mitä tyylisuuntausta ne edustavat. Rakastan kaupunkeja, joissa on säilytetty paljon vanhaa ja tämä on ehdottomasti yksi sellainen.

Kävelimme päämäärättömästi ympäri katuja ja kanaalien varsia poiketen välillä kadunvarsien kauppoihin ja kojuihin. Välillä kävimme lepuuttamassa jalkojamme ja tankkasimme itsemme täyteen herkullisia naposteltavia. Ostettavaa täältä löytyy laidasta laitaan ja hinnat ovat hieman Suomea edullisemmat. Suureksi iloksemme täällä on myös alkanut lähes kaikkialla alennusmyynnit, joten edullisia löytöjä on tullut tehtyä, etenkin tänään, jo ihan liikaa!

Päätimme kiertelymme van Goghin museolle, jonka jonot olivat onneksi lyhentyneet. Pääsymaksu oli mielestäni todella korkea (15 euroa), mutta olihan se nyt nähtävä, kun kerta täällä ollaan. Tyytyväisenä ihastelin ja kuvasin tauluja kerrostolkulla, kunnes vasta loppupuolella eräs työntekijä tuli sanomaan, että kuvaaminen on kielletty (hups :D). Sitä ei kyllä ollut kielletty kauhean näkyvästi, mutta tiedoksi muille, jos satutte siellä vierailemaan.

Kiellosta huolimatta sain siis räpsittyä kuvia joistakin lempiteoksistani, jotka tietenkin julkaisen myös täällä blogissa, silläkin uhalla, että joudun vankilaan :P joten nauttikaahan mestariteoksista vielä kun voitte! Täysin taiteellisesti lahjattomana kiertelen taidemuseot aina kateudesta vihreänä. Voi kun minäkin vielä joku päivä pystyisin luomaan jotain edes puoliksi yhtä kaunista :)

Kulttuuripläjäyksen jälkeen oli aiia suunnata hotellille lepäilemään ja keräämään voimia illan urheilusuoritusta Hollanti-Espanja ottelua varten. Kisarekvisiitan olimme onneksi hankkineet jo päivällä ja niihin sonnustautuneina suuntasimme kohti läheistä irkkupubia. Ja mikä ottelu siitä tulikaan! Itsehän en kummemmin jalkapallosta välitä, mutta innostus tarttuu kummasti ympärillä olevista ihmisistä. En kyllä itse ainakaan ole nähnyt yhtäkään MM-tason ottelua, joka olisi ollut vastaavanlainen teurastus, mutta olihan sitä ilo katsoa, kun kannatettiin oikeaa joukkuetta :D
Tunnelma pelin aikana ja jälkeen oli loistava ja voitonjuhlat jatkuivat äänistä päätellen myöhään yöhön. Itse kuitenkin kömmimme melko pian pelin jälkeen hotellille, kun aikainen aamuherätys alkoi painaa silmäluomia umpeen. Tyytyväisinä vaivumme uneen, eipä olisi voinut parempaa päätöstä ensimmäiselle Amsterdampäivälle saada.

Aamumme alkoi virkeissä tunnelmissa, ja koska taivas oli pilvessä, päätimme suunnata kohti keskustan kauppakatua. Matkalla söimme aamiaisen jatkamalla terveellistä linjaamme, jonka voimilla suuntasimme kohti shoppailureissua. Ihastelimme hetken keskustan rakennuksia, mutta ikävä kyllä alueella tehdään tällä hetkellä melko paljon remonttia, mikä ikävöitti hieman maisemia.

Aamupäivä kuluikin nopeasti ihania kauppoja kierrellen ja kauniita katuja ja rakennuksia ihastellen. Kahden aikaan kädet olivat jo niin täynnä kasseja, että oli pakko suunnattava kohti hotellia, ettei ihan koko lompakko tyhjenisi yhdellä kertaa!

Olen Suomessa melko laiska shoppailija, mutta ulkomailla homma lähtee yleensä ihan käsistä. Tänäkään vuonna en ole ostanut kuin yhden vaatteen Suomessa (valmistujaismekko, jonka nappasin alerekistä 10 eurolla), mutta Aasian ja Amsterdamin ostokset ovatkin kasvattaneet vaatevarastoani senkin edestä. Onneksi sain juuri ennen lähtöä myytyä kaksi valtavaa pakettia vaatteita ja kenkiä, niin että kaapeissa on taas tilaa uusille tulokkaille. Yläosat maksoivat pääsääntöisesti noin 10 euroa, minkä takia niitä tuli hamstrattua ihan liikaa, mekot ja shortsit olivat puolestaan 10-20 euroa.

Kallein ostos olivat nuo ihanat kengät, jotka oli vain pakko saada heti, kun näin ne (miten niin kenkäfriikki? :D). Ne maksoivat 30 euroa, joten eivät nekään ihan kohtuuttoman hintaiset onneksi olleet. Myös äiti teki kivoja löytöjä muun muassa paidan, joka julistaa: Love people not things. Ei ehkä ihan noudatettu sitä tänään, mutta huomenna voidaan sitten keskittyä rakastamaan ihmisiä (niin varmaan! :D).

Rankan shoppailun jälkeen tulimme hotellille lepäilemään ja sovittelemaan ostoksia. Aurinkokin on taas alkanut paistaa, joten seuraavaksi vuorossa on syömistä, vierailu Anne Frankin talolle ja Punaiset lyhdyt. Mielenkiintoinen ilta jälleen tiedossa, raportoin siitä lisää, kun taas kerkeän :)