torstai 7. toukokuuta 2015

Ostravan erikoisuuksia

Terveisiä Ostravasta! Saavuimme kaupunkiin eilen puolenpäivän aikoihin ja siitä asti on pitänyt aikamoista kiirettä. Pian lähdemme seuraamaan ensimmäistä matsia, mutta halusin kirjoitella ennen sitä tunnelmia Ostravasta. Täytyy heti alkuun sanoa, että kaupunki on ollut tähän asti positiivinen yllätys, vaikka ensivaikutelma eilen ei ollutkaan kovin hyvä sateisesta ilmasta johtuen. Tänään on onneksi ollut aurinkoisempi päivä ja pääsimme tutustumaan muihinkin kuin hotellimme ja Leijonaluolan maisemiin.

Tosiaan reissumme järjestäjänä toimii Aikamatkat, josta kumpikaan meistä ei ollut kuullut aikaisemmin. Kaikki on kuitenkin ainakin tähän asti sujunut hyvin ja matkanjohtajista suurin osa on aika nuorta ja rentoa porukkaa. Ostrava on ihanan helposti käsitettävä kaupunki, jonka keskusta-alue on sen verran pieni, että siinä ei voi kovin kauaksi eksyä. Hotel Corrado, jossa majoitumme, sijaitsee kävelymatkan päässä ydinkeskustasta ja Stodolni baarikadusta, jonka varrella on jatkuvasti elämää.

Hotellimme on erikoisin, missä olen ikinä ollut. Sen pitäisi jo itsessään olla yksi kaupungin nähtävyyksistä, vaikka se on kaukana huippuluokan hotellista. Se sijaitsee valtavassa rakennuksessa, mutta huoneita siinä on vain alle kymmenen, joissa asuu tällä hetkellä lähes pelkästään suomalaisia. Piha-alueella on luonnollisesti oma tankki ja sisätilat vasta huikeat ovatkin. Huoneemme on täynnä käsittämättömiä yksityiskohtia ja sen kruunaa keskellä huonetta sijaitseva poreallas.

Hotellin yleiset tilat ovat täynnä toinen toistaan erikoisempia tavaroita, seinillä on muun muassa työkaluja, virveleitä ja täytettyjä eläimiä ja totta kai täällä on myös oma ampumarata. Niin ja villisika flyygelin päällä :D Hotellissa on myös oma ravintola, jonka pihvit ovat parhaimpia, mitä olen ehkä koskaan maistanut. Ei edes hirveästi haitannut, vaikka ruokaa joutui odottamaan reilusti yli tunnin eilen.

Hämmästeltyämme hotelliamme tarpeeksi lähdimme eilen illasta kohti Leijonaluolaa, joka on suomalaisten oma baari kisojen ajan. Tunnelma oli jo eilen tosi hyvä, vaikka välipäivää vietettiinkin, joten uskon tunnelman olevan tänään katossa. Yksi ostravalainen erikoisuus on sen oma olut, joka on kaljaksi yllättävän hyvää. Kisojen kunniaksi innostuin juomaan elämäni ensimmäisen kokonaisen kaljan, eikä edes tehnyt kovin tiukkaa. Tuskin musta kuitenkaan mitään kaljankittaajaa tämänkään reissun aikana tulee, kyllä se karpalovodka on vaan paljon parempaa!

On ollut hauska nähdä, miten jääkiekko yhdistää mitä erilaisimpia ihmisiä yhteen ja ihmisiin on täällä tosi helppo tutustua. Ja kerrankin naisten vessoihin on lyhyemmät jonot! Vinkki muuten kaikille sinkkunaisille, että näillä kisamatkoilla miesten huomio on taattu, niin hyvässä kuin pahassa :D

Vaikka tunnelma oli hyvä koko illan ajan ja juomat halpoja, suuntasimme nukkumaan jo puolenyön jälkeen. Se oli ihan järkevä ratkaisu, koska tänään jaksoimme hyvän aamiaisen jälkeen lähteä reippaina tutkimaan Ostravaa tarkemmin.

Odotin entiseltä teollisuuskaupungilta paljon ankeampaa yleisilmettä, mutta Ostravan keskusta-alue on yllättävän viihtyisä ja kaunis. Tietysti väliin mahtuu myös rumia rakennuksia, mutta ainakin tämän päiväisen lenkkimme maisemat olivat todella ihanat. Paljon vanhoja rakennuksia, kevätvehreyttä hehkuvia puistoja ja tunnelmallinen jokivarsi.

Kävimme myös näköalatornissa sijaitsevassa turisti-infossa, josta käsin pääsimme katselemaan laajemmin Ostravan maisemia.

Itse kaupunkialue on tosiaan melko pieni ja näimmekin sen lähes kokonaan kävelymme aikana. Kaupungin laitamilla siten sijaitsee vanhoja kaivosalueita ja tehtaita, joista osa on Unescon suojelukohteita.

Mitä pidemmälle matkamme jatkui, sitä enemmän aloin pitää tästä kaupungista. Ihmiset ovat olleet tosi ystävällisiä, vaikka eivät hirveästi puhukaan englantia. Esimerkiksi, kun menin ihastellen ottamaan kuvia jäätelöistä, niin seuraavaksi myyjä jo lykkäsi käteeni ilmaisen maistiaisen.

Tunnelmallisilta pikkukaduilta kävelimme kohti kaupungin modernia ostoskeskusta Nová Karolinaa, joka vaikutti todella isolta ja monipuoliselta ostoskeitaalta. Sinne suuntaan varmasti vielä uudestaan tuhlailemaan, tänään kun kävimme vasta alkulämmittelemässä.

Kaiken kaikkiaan matka on lähtenyt käyntiin todella hyvin, emmekä ole ainakaan vielä saaneet riitoja aikaiseksi. Aika monta kertaa ollaan kyllä jo jouduttu selittelemään, että en ole isin vaimo vaan tytär, mutta se nyt oli aika odotettavissa :D

Nyt lopettelen tältä erää, koska täytyy alkaa valmistautua iltaan. Halkean innosta, koska tänään päästään vihdoin itse asiaan eli kannustamaan Suomea voittoon Sloveniasta ja sen jälkeen toivottavasti viettämään railakkaita voitonjuhlia. Ihanaa Leijonat, Ihanaa!!!