perjantai 29. toukokuuta 2015

Lontoon turistikierros

Jo kolmas päivä Lontoossa alkamassa iloisissa merkeissä. Eilinen oli varsinainen turistipäivä, jonka aikana tuli nähtyä melkein kaikki Lontoon "pakolliset" nähtävyydet. Lontoo ei ole ollut minulle ikinä mikään ehdoton vierailukohde ja siksi olenkin yllättynyt positiivisesti kaupungista. Ajattelin Lontoon olevan modernimpi, mutta kaupunki onkin täynnä toinen toistaan upeampia, vanhoja rakennuksia. Voipi siis olla, että tästä tulee yksi vakiokohde, etenkin kun Emily asuu nykyään täällä Englannissa :)

Keskiviikkona saavuin Lontooseen noin puoli kahdeksalta ja löysin onneksi Emilyn helposti Victorian rautatieasemalta. Oli ihanaa ja outoa nähdä 9 kuukauden tauon jälkeen, kun tässä välissä on kerennyt tapahtua vaikka ja mitä. Juttu jatkui ihan yhtä luontevasti kuin ennenkin ja naurua on riittänyt. Ennen illallista kävelimme pikaisesti viemään tavarat hotellillemme, joka on hintaansa nähden ihan loistava. Enrico Hotel sijaitsee rauhallisella kadulla, mutta siitä pääsee nopeasti kävellen esimerkiksi Buckinghamin palatsille.

Sinne menimmekin heti eilen aamusta ja jouduimme keskelle valtavaa ihmismassaa. Olimme ihan varmoja, että koko kuninkaallinen perhe on saapumassa paikalle, mutta kyseessä olikin vain vartijoiden vaihto, joka oli toteutettu astetta massiivisemmin. Niinpä jumiuduimme pitkäksi aikaa ihmettelemään juhlallista seremoniaa muiden tupputuristien kanssa.

Lopulta vaihto oli ohi ja ihmiset hajaantuivat alueelta ja pääsin räpsimään kuvia itse palatsista, joka on ihan valtava. Huoneita palatsissa on yli 700 ja Elisabeth käyttää niistä vain seitsemää. Aikamoista haaskausta! Me suunnittelimme jo Emilyn kanssa sinne asuntolaa kodittomille.

Palatsilta hyppäsimme hop on hop off periaatteella toimivaan turistibussin, johon meillä oli kyllä lippukin, vaikkei kukan sitä kysynytkään koko päivän aikana. Ikävä kyllä hyppäsimme johonkin pisimmän linjan bussiin, joka meni aivan väärää suuntaan kuin meidän oli tarkoitus mennä. Niinpä huristelimme melkein kaksi tuntia ympäri Lontoota päätyen lopulta lähes samaan pisteeseen, mistä lähdimmekin :D

Tulipahan ainakin nähtyä paljon sellaisia paikkoja ja rakennuksia, joita muuten tuskin olisimme nähneet reissumme aikana. Ilmakin oli onneksi hyvä, joten saimme nautiskella upeista rakennuksista kaksikerroksisen bussin ylätasanteella istuen.

Matkan varrelle osuivat muun muassa Hyde Park, Natural History Museum, Harrods, Piccadilly Circus ja Trafalgar Square. Lopulta kuitenkin nälkä ja vessahätä veivät voiton ja meidän oli pakko hypätä pois bussista ja suunnata lounaalle. Sen jälkeen kävelimme joen toiselle puolelle kohti London Eyen jonoja, jotka onneksi etenivät ripeästi.

Niinpä pääsimme ihastelemaan Lontoon maisemia myös yläilmoista käsin. Kaupunki tuntui jatkuvan silmänkantamattomiin, mutta on yllättävän vihreä. Lontoon pinta-alasta noin 40 prosenttia on puistoja, joka näkyy ihanasti kaupunkikuvassa. Lähes joka kadunkulmassa on pienempiä tai suurempia puistoja, jotka loistavat kevätvehreydessään.

London Eye on kyllä loistava tapa nähdä Lontoo ja ehdottomasti jonottamisen arvoinen. Itse ostimme lipun samalla bussilipun kanssa, jolle tuli hintaa 45 puntaa. Bussilipulla saamme kulkea turistibusseilla kahden päivä ajan niin paljon kuin haluamme ja hintaan sisältyy myös kävelykierros sekä jokiristeily pitkin Thames jokea.

Veneellä siirryimme London Eyen luota kohti upeaa Tower Bridgeä ja Tower of Londonia. Sieltä hyppäsimme jälleen turistibussin kyytiin ja palasimme takaisin Victorian asemalle. Onnistunutta turistipäivää juhlistimme herkullisella ruualla ja Suomesta tuomillani suklaalla ja salmiakilla.

Tänään vuorossa on ainakin shoppailua Oxford Streetillä ja illasta vierailu Harry Potter studioilla. Olen kyllä täysin ihastunut Lontooseen ja harmittelen jo nyt, miten paljon kaikkea kivaa ei keretä tällä reissulla tehdä. No, aina pitää jättää jotain myös tuleviin kertoihin!

Tälle päivälle on luvattu tyypillisempää englantilaista säätä eli sadetta, mutta ainakin vielä ilma näyttää kohtuulliselta. Siksi lopetan jaarittelut tähän, että päästään keskittymään shoppailuun. Emilyn pitää kuulemma uusia koko vaatekaappi, joten hommaa riittää :D