keskiviikko 30. marraskuuta 2022

Syysreissu Lappeenrantaan ja yö Verlassa

Syksyn reissut aloitimme Itä-Suomesta, kun lähdimme syyskuun alussa veljeni perheen luokse Lappeenrantaan. Viimeksi olimme käyneet heillä kun olin raskaana, joten edellisestä käynnistä oli kulunut jo ihan liian kauan. Samalla reissulla vietimme myös yhden yön Verlassa.

Perjantaina kävimme veljen perheen kanssa Hoplopissa ja löhöilimme loppuillan. Lauantaina näimme erästä opiskelukaveriani ja hänen lastaan Sataman leikkipuistossa ja jatkoimme siitä herkuttelemaan linnoituksilla sijaitsevaan Majurskaan. Ihanan kahvilan lisäksi samassa talossa on useampi pikkupuoti, joista löytyi vaikka mitä ihania käsityöjuttuja. Ostimme yhdestä niistä matkamuistoksi saimaannorppaheijastimen.

Myöhemmin iltapäivästä lähdin vielä veljeni vaimon kanssa käymään Pulsan Asemalla, josta löytyy mm. kahvila, putiikkeja ja puutarhamyymälä. Pulsan miljöö on todella kaunis ja siellä on mahdollista myös yöpyä. Hienoa, että vanhalle asemarakennukselle on löydetty uusi tarkoitus.

Sunnuntaina kävimme aamusta ajelemassa pyörillä Lasten liikennepuistossa, mikä oli todella kiva ja iso kokonaisuus. Meillä oli omat pyörät mukana mukana, mutta kesäisin puistossa on myös polkuautoja. Sen jälkeen menimme vielä Lappeenrannan torin syysmarkkinoille, josta ostimme paikallisia herkkuja ja nautimme tietysti Vedyt kaikilla mausteilla.

Sitten jätimmekin hyvästit veljeni perheelle ja jatkoimme matkaa kohti Verlaa. Ihastuin Verlaan edellisellä kerralla niin paljon, että halusin käydä siellä myös perheen kanssa. Tällä kertaa jäimme myös yöksi.

Mies kävi museokierroksella ja minä söin sillä aikaa Aarnin kanssa Verlan kahvilassa ja kiertelimme putiikeissa ja pihalla katsomassa eläimiä.

Osa Verlan tehtaan työntekijöiden entisistä asuinmökeistä on kunnostettu majoituskäyttöön ja yövyimme yhdessä niistä. Mökki oli aivan ihanalla paikalla järven rannalla ja sitä ympäröi iso puutarha, joka oli täynnä syksyn satoa. Mökki oli myös todella tilava ja viihtyisä.

Mökin viereisellä tontilla sijaitsi yhteissauna, johon sai varata yhden saunavuoron majoittumisen ajalle. Kävimme ottamassa koko perhe hyvät löylyt ja jopa minä uskaltauduin vielä uimaan syysillassa.

Paikka oli niin kiva, että siellä olisi tehnyt mieli majailla pidempäänkin. Alueella on myös useampia luontopolkuja, joista yhden kävimme kävelemässä seuraavana päivänä. Kokkokallion luontopolku on noin 2 kilometrin mittainen rengasreitti, joka oli ainakin syyskuussa hyvin rauhallinen. Metsäinen reitti nousi vähitellen kohti kalliota, josta löytyi iso hiidenkirnu. Juuri sopiva aktiviteetti ennen kotimatkaa.

Sellaista kaikkea mahtui meidän pitkään viikonloppuun. Ollaan nyt syksyn ajan otettu joka kuukausi vähintään yksi irtiotto arjesta, mikä on auttanut jaksamaan paremmin tämän muuten melko uuvuttavan ajan vuodesta. Pari-kolme päivää jossain muualla riittää aivan mainiosti piristämään ja unohtamaan arjen kiireet. Suomesta löytyy paljon kivoja kohteita minilomille, aina ei tarvitse lähteä kauas irtautuakseen arjesta.

Mikä on sinun suosikkikohteesi Suomessa minilomalle?

1. Suomessa on todella paljon upeita kohteita, niin ehkä siksi vain yhtä on vaikea valita. 🤭🥰

Mutta voin hyvin suositella Karkkilaa päiväkohteeksi taikka sitten yöpyä upeessa Tehtaan Hotellissa joka on kauniissa ruukki miljöössä. Kaunis kaupunki, jossa luonto on lähellä ym. 🥰💖

1. Kiitos suosituksesta, Karkkilaan voisi kyllä hyvin tehdä joku kerta miniloman ❤️

2. Joitain kertoja Lappeenrannassa on tullut pysähdyttyä. Jostain syystä ikinä ei ole kuitenkaan vetyjä käyty syömässä. Pitää pyrkiä korjaamaan se tilanne.

Kyllä omat suosikkini minilomalle taitaa sijaita Itä-Suomessa, vaikka sinne täältä etelästä ajomatkaa kertyykin. Viiikonloppu + yksi ylimääräinen vapaapäivä, niin ehtii silti jo tekemään vaikka mitä.

1. Ehdottomasti vetyjä testaamaan seuraavalla kerralla sitten! Itä-Suomessa riittää kyllä hienoja kohteita minilomille.