torstai 14. tammikuuta 2016

Äärilaidasta toiseen Malé-Dubai

Aivan liian pian oli aika jättää hyvästit Malediivien paratiisille ja jatkaa matkaa kohti Dubaita. Koska lentomme piti lähteä vasta yöllä, päätimme tehdä lyhyen visiitin Malediivien pääkaupunkiin Maléen, jonne pikavenekuljetus lentokentältä kesti vain muutaman minuutin. Malé on yksi maailman pienimmistä pääkaupungeista ja se on aivan erilainen verrattuna muihin Malediivien saariin. Kaupunki oli yleisilmeeltään melko nuhjuinen ja monet rakennuksista näyttivät olevan remontin tarpeessa. Sekaan mahtui kuitenkin myös hurmaavia pastellisävyisiä taloja ja siistejä moskeijoita.

Malén katuja

Kiertelimme kaupunkia ja sen kauppoja hetken aikaan päämäärättömästi, kunnes palasimme pikavenekuljetuksella takaisin lentokentälle. Siellä meitä odotti aikamoinen yllätys, kun lentoamme ei näkynyt missään aikatauluissa. Lentoyhtiöltä ei ollut tullut mitään ilmoitusta siitä, että lennon aikataulu olisi muuttunut. Ainoa lento sinä yönä Dubaihin näytti kuitenkin lähtevän kolme tuntia aikaisemmin kuin meidän lentomme.

Siinä vaiheessa alkoi iskeä pieni paniikki, pääsisimmekö ollenkaan Dubain lennolle. Isi sai onneksi puhuttua meidät sille aikaisemmalle lennolle, joka kiersi Sri Lankan kautta. En tiedä, mitä meille olisi käynyt, jos emme olisi sattuneet olemaan lentokentällä niin paljon etuajassa. En siis voi suositella Fly Dubaita mitenkään lämpimästi lentoyhtiönä, mutta onneksi pääsimme kuitenkin mutkien kautta lähes aikataulussa Dubaihin.

Hotellimme Mercure Gold Hotel Al Mina Road Dubai

Perillä Dubaissa olimme viiden aikaan yöllä ja kentältä siirryimme suoraan hotelliimme jatkamaan vajaita yöunia. Ilma oli sateinen, joten nousimme vasta puolenpäivän aikoihin. Olen kyllä jonkinlainen sateentuoja, koska 10 päivän sääennusteessa ainoa sadepäivä oli se, jolloin saavuimme Dubaihin :D

Dudai Mall

Lounaan jälkeen päätimme mennä sadetta pakoon valtavalle Dubai Malille, jossa olisi helposti kulunut useampi viikkokin. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Mielettömän kauppamäärän lisäksi kauppakeskuksesta löytyi muun muassa huvipuisto, akvaario ja luistelurata. Ensimmäiset tunnit kuluivatkin vain hämmästellessä itse paikkaa, sen jälkeen pystyi vasta keskittymään ostosten tekoon.

Dubai Mall

Dubai Mallin edustalla on myös allas, jossa järjestetään suihkulähde-esityksiä puolen tunnin välein iltakuudesta eteenpäin. Esitys oli kerrassaan lumoava ja se kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, jos liikkuu tuolla päin.

The Dubai Fountain

Dubai Mallin vieressä 828 metrin korkeuteen kohoaa Dubain ylpeys, maailman korkein rakennus, Burj Khalifa. Myös se on todella näyttävä iltavalaistuksessaan ja huikaisevassa korkeudessaan.

Burj Khalifa

Shown jälkeen kävelimme altaan toiselle puolelle, mistä löysimme aasialaisen ravintolan, josta aukesi hienot näkymät Burj Khalifalle. Ruoka oli herkullista ja meille piti seuraa ihana, pieni kissanpoika. Muuten ravintola oli melkein tyhjä, mikä oli mukavaa vaihtelua ostoskeskuksen tungoksen jälkeen.

Illalistunnelmia

Seuraavalle päivälle olimme varanneet kiertoajelun ympäri kaupunkia. Ensimmäisen pysähdyksen teimme kauniilla Jumeirah moskeijalla. Se on yksi Dubain harvoista moskeijoista, jonne myös ei musliminaiset ovat tervetulleita. Minäkin sain sitten hetken kokeilla elämää musliminaisena, harmi vaan, että moskeija sattui tietysti juuri olemaan suljettu visiittimme aikana, joten emme päässet sinne kuitenkaan sisälle. Tuo vaate oli muuten aivan uskomattoman ihanaa kangasta, todella pehmeää ja viileä ihoa vasten. Olisin hyvin voinut ottaa sen omakseni.

Lyhyt hetkeni musliminaisena

Moskeijan jälkeen pysähdyimme ylihintaisessa kauppapaikassa, josta jatkoimme Jumeirah beachille. Siellä sijaitsee maailman ainoa seitsemän tähden hotelli Burj al Arab. Kiireisen aikataulun takia tyydyimme ihastelemaan hotellia vain ulkoapäin. Rannan jälkeen teimme vielä lyhyen kiertoajelun hulppeilla Palmusaarilla, jotka on rakennettu keinotekoisesti meren päälle.

Jumeirah Beach

Ajelumme päättyi jo tutuksi tulleelle Dubai Malille. Kiertoajelupakettiin kuului myös lippu Burj Khalifan näköalatasanteelle, jonne jonotimme sitten lukuisten muiden turistien kanssa. Lopulta nousimme huippunopealla hissillä 555 metrin korkeuteen rakennuksen näköalatasanteelle.

Ylhäältä aukesi huimat näkymät yli kaupungin, meren ja autiomaan. Dubaihin rakennetaan jatkuvasti uutta ja sen sanotaan muuttuvan joka vuosi. Isi oli käynyt edellisen kerran Dubaissa 40 vuotta sitten, kun kaupungissa ei ollut juuri mitään. Jotenkin käsittämätöntä, että tuo valtava suurkaupunki on rakentunut niin lyhyessä ajassa.

Ihasteltuamme aikamme maisemia laskeuduimme alas ja kävimme vielä lyhyellä kierroksella Burj Khalifan juurella. Päivänvalossa huomasimme myös hotellin, joka paloi uudenvuodenaattona. Viimeisten lomaselfieiden jälkeen metsästimme taksin ja palasimme takaisin hotellille. Sitten olikin aika pakata laukut ja valmistautua seuraavan yön lentoa varten.

Palanut hotelli alavasemmalla

Dubai on jotenkin niin överi kaupunki verrattuna mihinkään muuhun, etten oikein tiedä, mitä siitä ajattelisin. Pikavisiittimme perusteella Dubaista jäi kuitenkin aika pinnallinen kuva. Kaikki on hienoa, suurta, uuttaa ja toimivaa, mutta jonkinlainen aito tunnelma ja sielu puuttui tuosta paikasta. Se johtuu varmasti jo ihan siitä, että kaupungissa asuu niin vähän paikallisväestöä. Tursitimassojen lisäksi Dubaissa työskentelee valtava määrä siirtotyöläisiä, joiden työolosuhteet ovat ihmisoikeuksien vastaisia. Suurempi palkka houkuttaa kuitenkin monia kehitysmaiden asukkaita "töihin" Dubaihin. Toivoisin, että maalla, jolla on varaa rakentaa maailman korkein rakennus, olisi myös varaa taata kaikille työntekijöilleen kunnolliset työolosuhteet.

Matkustamisen yksi parhaista puolista on ehdottomasti se, miten nopeasti voi siirtyä äärilaidasta toiseen ja miten paljon se herättää tunteita ja ajatuksia laidasta laitaan. Reiluun viikkonkin saa mahtumaan kyllä aikamoisen määrän tapahtumia. Olen taas niin montaa kokemusta rikkaampi, että niitä sulatellessa menee varmasti vielä pitkään. Suurin kiitos siitä kuuluu isille, joka ehdotti reissuun lähtöä ja mahdollisti huikeat puitteet matkallemme. Olen valtavan kiitollinen ja onnellinen siitä, että minulla on niin mahtavat vanhemmat, joiden kanssa voin kokea upeita reissukokemuksia vielä näin aikuisenakin. Tätä reissua tulen muistelemaan vielä siellä keinutuolissakin ja luulen, että niin tekee myös isi :) <3