lauantai 28. helmikuuta 2015

Hyvä kiertoon: HESY

Helmikuu yllättää aina lyhyydellään ja tajusin vasta, että nyt aloitellaan jo sen viimeistä päivää. Se tarkoittaa sitä, että on aika laittaa hyvä kiertoon ja listata kuukauden shoppailusortumiset. Tämän kuun lahjoituksen kohderyhmä on ehkä vieläkin lähempänä omaa sydäntäni kuin lapset. Eläimillä on aina ollut tärkeä osa elämässäni ja olen pienestä pitäen ollut todella eläinrakas. Aina on pitänyt saada rapsutella tuttujen ja tuntemattomien lemmikkejä kissoista koiriin ja lampaista hamstereihin. Lukemattomat kerrat olen myös menettänyt sydämeni reissujen aikana tapaamilleni kulkukoirille ja -kissoille. 


Minulle rakkaimpia eläimiä ovat tietysti olleet koirani Geena ja Mindi. He ovat antaneet minulle niin paljon iloa, onnea ja lohtua, että olen heille ikuisessa kiitollisuuden velassa. Minulle lemmikit ovat olleet kultaakin kalliimpia ja olen ollut valmis tekemään kaikkeni niiden hyvivoinnin eteen. Siksi minusta tuntuu uskomattomalta, miten monelle ihmiselle lemmikki on täysin arvoton otus. Elukka, jota voi pahoinpidellä tai jonka voi heittää pihalle, jos alkaa kyllästyttää. Melkein kuka vain voi hankkia lemmikin ja kohdella sitä ihan miten vaan. Ja pahinta on se, ettei eläin osaa kertoa, jos sitä satutetaan eikä sillä ole juurikaan mahdollisuuksia päästä karkuun pahoinpiteliäänsä. Ihmisillä on suuri vastuu eläinten hyvinvoinnista ja on todella surullista, miten huonosti osa ihmisistä tuon vastuunsa kantaa.

Suomessa tilanne on tietysti melko hyvä verrattuna moniin muihin maihin, eikä laajaa kulkukoira tai -kissa ongelmaa ole. Tästä suuri kiitos kuuluu erilaisille eläinsuojeluyhdistyksille, jotka pelastavat, hoitavat ja etsivät uudet kodit hylätyille eläimille. Siksi on tärkeää tukea näiden yhdistysten toimintaa, jotta mahdollisimman moni lemmikki saisi ansaitsemansa hyvän kodin. HESY on Helsingin alueen eläinsuojeluyhdistys, joka pelastaa noin 500 hylättyä eläintä vuosittain. Niistä suurin osa on kissoja, mutta mukaan mahtuu myös koiria, jyrsiöitä, lintuja ja matelijoita. (Linkki: HESY). Itse olen päässyt todistamaan lähietäisyydeltä yhden ihanan kissan päätymistä uuteen kotiin HESY:n kautta.


Eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan sekä raha- että tavaralahjoituksia. Itse vein Turussa asuessani eläinsuojeluyhdistykselle esimerkiksi ylimääräisiä lakanoita ja pyyhkeitä. Välillä taas kaupoissa järjestettiin ruokakeräyksiä eläintaloille, joihin osallistuin.Tällä kertaa lahjoitukseni lähtee ihan rahallisessa muodossa.

Tässä kuussa olen pysynyt shoppailuissa vieläkin tiukempana kuin tammikuussa. Vain kerran oli pakko mennä kaupoille, koska kaikki mustat sukkani päättivät hajota yhtäaikaa. Sillä reissulla mukaan tarttui myös väkisin Mikki-neule 5 eurolla, joka oli suuri hitti eskareitten keskuudessa. Hieman ylöspäin pyöristäen rahaa lähti HESY:lle siis yhteensä 27 euroa.

Pidetäänhän kaikki hyvää huolta lemmikeistämme <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti