sunnuntai 22. toukokuuta 2022

Miniloma Tallinnassa

Aloitimme miehen kanssa tämän vuoden reissukauden minilomalla Tallinnassa ystäväpariskuntamme kanssa. Tallinna on mukavan tuttu ja helppo kohde, mutta joka kerta sieltä löytää silti jotain uutta.

Vanhempani ottivat taaperon hoitoon ja tuntui ihanan oudolta lähteä pitkästä aikaa reissuun ilman lasta. Nousimme ystävien kanssa aamulaivan kyytiin, jossa nautimme brunssin antimista. Nykyään tulee matkustettua sen verran harvemmin, että tämmöiset minireissutkin tuntuvat kutkuttavan ihanilta.

Saavuttuamme Tallinnaan kävelimme viemään tavarat hotellillemme, joka sijaitsi aivan vanhankaupungin sydämessä. Hestia Hotel Barons Old Town oli suht hyvä hotelli, mutta ei jäänyt mitenkään erityisenä mieleen. Majoituimme sen päärakennuksessa, joka on tehty vanhaan pankkirakennukseen. Huoneet olivat tilavat, niistä oli hienot näkymät ja meidän huoneessa oli vielä kylpyamme.

Näkymät huoneemme ikkunasta

Koska hotellilla oli ongelmia huoneiden luovutuksen kanssa, saimme omat huoneemme vasta viiden aikoihin. Lähdimme välissä käymään Kadriorgin palatsin alueella, jossa emme olleet käyneet koskaan aikaisemmin. Otimme Uber-kyydin palatsille, joka maksoi 4 euroa neljältä hengeltä.

Kadriorgin palatsin on rakennuttanut Venäjän tsaari Pietari I vuonna 1718 ja sitä ympäröi valtavat puutarha-alueet. Nykyään palatsi toimii taidemuseona, joka oli ikävä kyllä mennyt poikkeuksellisen aikaisin kiinni juuri vierailupäivänämme. Siksi tyydyimme ihastelemaan barokkipalatsia vain ulkopuolelta. Lisäksi teimme pienen kävelyn puutarhoissa, jotka ovat varmasti kesäisin ja ruska-aikaan todella upeita. Tuonne täytyy ehdottomasti tehdä retki vielä joku toinen kerta.

Palattuamme vanhaankaupunkiin joimme drinkit Raatihuoneen edustalla keskusaukiolla. Mansikkamargaritani teko vei ikuisuuden, mutta se oli herkullista. Sen jälkeen lähdimme vielä Viivin kanssa käymään Viru-keskuksessa, josta kävin ostamassa tuliaisen Aarnille.

Saatuamme vihdoin huoneemme (ja kuohuvaa hyvitykseksi viivästyksestä) otimme pienen välilevon ennen illallista. Illallispaikaksi valikoitui hyvien arvioiden perusteella italialainen ravintola La Prima Pizza Vanalinn.

Tilasimme alkuruuaksi neljän hengen antipastilautasen, jossa oli valikoima erilaisia juustoja, leikkeleitä, oliiveja ja hilloja. Pääruuaksi otimme miehen kanssa jaettavaksi pasta carbonaran ja parmankinkkupizzan. Jälkiruuaksi jaoimme vielä pannacotan ja palan juustokakkua. Kaikki ruoka oli aivan taivaallisen hyvää ja illallinen maksoi viineineen kahdelta hengeltä 62 euroa. Lämmin suositus tälle ravintolalle.

Ilta vierähti nopeasti hyvän ruuan ja seuran parissa. Nautin niin paljon siitä, kun paras ystäväni Viivi on muuttanut miehensä kanssa Englannista Suomeen ja pystymme jakamaan arkea ja juhlaa yhdessä. Oli myös ihanaa saada hetken aikaa olla miehen kanssa vain pariskuntana, eikä vanhempien rooleissa. Illallisen jälkeen kävimme vielä yksillä hotellin läheisessä baarissa ennen kuin siirryimme yöunille.

Aamusta heräsimme melko aikaisin (kuten aina), joten päätin nauttia aamukylvystä ennen aamiasta. Aamiainen oli suht hyvä, mutta ei mitenkään erityinen. Sen voimin jaksoimme kuitenkin lähteä kipuamaan kohti Kohtuotsan näköalatasannetta. Sieltä aukeaa upeat näkymät kaupungin ylle.

Kipuamisen jälkeen teimme vielä pienen kävelyn ihastellen kauniita rakennuksia, kirkkoja ja kaupungin muureja. Piipahdimme myös muutamassa putiikissa, mutta en tehnyt mitään löytöjä. Sitten olikin aika hakea matkatavarat hotellilta ja suunnatta kukkatorin kautta kohti satamaa. Loputtoman pähkäilyn jälkeen valitsin äidille kiitoskimpun ja itselleni kolme pionia.

Viivi ja hänen miehensä palasivat vasta myöhemmällä laivalla, joten paluumatkan vietimme miehen kanssa kahdestaan. Söimme buffetissa kaikessa rauhassa ja kävimme shoppailemassa tax freessa. Oli ihanaa olla vielä hetki ihan kahdestaan ennen kotiinpaluuta. Satamasta siirryimme ratikan ja bussin kyydillä takaisin kotiin, jossa Aarni jo odotti innoissaan. Loppuilta menikin taaperoa halien ja tuliaisia ihmetellen <3

Tallinna toimii kyllä aina ja nautimme tästä matkasta täysillä, vaikka se lyhyt olikin. Ihan parasta, että koko kesä reissuineen on vielä edessä.

Joko sinä olet aloittanut tämän vuoden reissukauden? :)

1. On oikeastaan kotimaan reissuilla, 2 krt/miniloma Hesassa. Ja piakkoin vähän pidempää pohjosen reissua luvassa. 🥰

2. Kuulostipa mukavalta minilomalta! Oma reissukausi on alkanut jo talvella, mutta nyt ei sitten pariin kuukauteen olekaan mitään reissujuttuja tiedossa.

1. Tallinna toimii kyllä aina! Toivottavasti teillä oli onnistunut reissu talvella.