keskiviikko 12. syyskuuta 2018

Pyöräilyä Stanley Parkissa ja ostoksia Granville Islandilla

Toisena päivänämme Vancouverissa päätimme vuokrata pyörät ja lähteä tutustumaan Vancouverin keskuspuistoon, Stanley Parkiin. Puisto on kooltansa yli 400 hehtaaria,  mikä tekee siitä maailman suurimman kaupunkipuiston. Sen suuren koon takia pyörä on ehdottomasti tarpeen, jos haluaa nähdä suurimman osan puistosta yhden päivän aikana.

Puiston pääsee kiertämään kokonaan rantoja pitkin, joista aukeaa hienot näkymät mm. Vancouverin keskustaan, Pohjois-Vancouverin vuorille ja Tyynelle valtamerelle.

Myös puiston sisäosassa kulkee paljon erilaisia hiekkateitä ja polkuja. Vehreän metsätien varrella oli helppo unohtaa olevansa edelleen suurkaupungissa. Reittimme kulki myös lammelle, jossa asustaa majavia. Ei taida sellaista löytyä ihan jokaisesta keskuspuistosta.

Stanley Park tarjoaa kauniin luonnon ja hienojen maisemien lisäksi myös paljon muuta. On toteemipaaluja ja patsaita, majakka, kauniita puutarhoja, akvaario, viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita, musiikkiesityksiä ja vaikka mitä muuta.

Stanley Parkissa olisi saanut helposti kulutettua useammankin päivän. Päätimme kuitenkin säästää pyörävuokrissa ja tyytyä viiden tunnin kierrokseen. Siinä ajassa ehti hyvin kiertää koko puiston ympäri ja vähän myös sen sisäosia, pysähdellä useita kertoja, tehdä pieniä kävelyitä sekä pitää eväs- ja lounastauon. Aamulla puisto oli ihanan rauhallinen, vaikka olikin lauantai. Keskipäivää kohden myös ihmisiä alkoi olla selvästi enemmän liikkeellä. Ehdottomasti suosittelen piipahtamaan Stanley Parkissa, jos on Vancouverissa, se on yksi hienoimmista puistoista, joissa olen koskaan käynyt.

Stanley Parkissa sää oli puolellamme, emmekä kastuneet ollenkaan, vaikka sadetta olikin pitkin päivää ilmassa. Lähes jokaisena päivänä on satanut jossain vaiheessa, mutta onneksi Vancouverissa on paljon tekemistä myös sisätiloissa. Yhden sateisen aamupäivän vietimme kierrellen Granville Islandin aluetta ja kauppahallia. Kauppahalli on ainakin arkisin auki klo 9-19, joten sinne voi mennä lähes koska vaan.

Olimme kauppahallilla heti yhdeksän jälkeen, jolloin sai vielä kiertää kojuja omassa rauhassa. Tarjolla oli paljon erilaisia ruokia, herkkuja, käsitöitä ja kukkia. Söimme myöhemmin päivällä lounaaksi valtavat nuudeliannokset lihalla, jotka maksoivat noin 8 euroa, mikä oli todella edullista yleiseen hintatasoon nähden.

Granville Islandilla sijaitsee kauppahallin lisäksi paljon erilaisia putiikkeja, työpajoja, teattereita ja ravintoloita, joten siellä olisi varmasti mukavaa istua myös iltaa. Me päätimme kuitenkin kävellä läheiselle Kitsilanon alueelle, jossa sijaitsee myös yksi kaupungin suosituimmista uimarannoista. Ikävä kyllä sää kääntyi tässä vaiheessa meitä vastaan ja jouduimme palaamaan pian sisätiloihin kaatosateen kasteltua meidät kunnolla.

Tänään kävimme vielä Vancouver Art Galleryssa, joka oli pienoinen pettymys, koska vain osa sen näyttelyistä oli auki, eikä kumpikaan oikein kiinnostanut minua. Tiedoksi kuitenkin tuleville kävijöille, että museoon pääsee huomattavasti normaalia edullisempaan hintaan tiistaisin klo 17-21. Museokierroksen jälkeen teimme vielä viimeisiä ostoksia ja kävelimme takaisin hotellillemme tunnelmallista Bute Streetia pitkin, jossa oli vanhempia kerros- ja pientaloja.

Aika Vancouverissa on mennyt todella nopeasti ja huomenna jo lähdemme asuntoautolla kohti Kalliovuoria. Yritän vielä ennen lähtöämme kirjoitella retkestämme Capilanon riippusillalle, joka oli todella upea paikka. En vielä tiedä, miten netti toimii tuon kahden viikon roadtripin aikana, mutta Instagramiin saan toivottavasti päivitettyä ainakin jotain tuon reissun aikana.